5.9 Cummins Fläktkoppling Felsökning + Fix

Utanför utrustningen kan 5.9 24v vara en pålitlig motor. Motorns inre delar, såsom stång, kolv och axel, kan slitas ner med tiden och kan orsaka problem upp till 500 000 miles. Men hur utför man 5.9 Cummins Fläktkopplingsfelsökning ?

Turbon, som kan vara ett vanligt felsyfte på massor av diesel, är otroligt robust. Det är dock inte en kraftfull turboladdare som får många äldre att uppgradera den här artikeln när de har upptäckt viktiga kraftvinster. Men när du använder något under en lång period börjar det skapa problem. Vilka är symtomen på 5.9 Cummins Fan Clutch Syndrome?

Om Fläktkoppling

Turboentusiaster eller kanske icke-specialister är medvetna om att deras fordons kylare är beroende av konstant flöde för att sprida medlet. även om det inte är tillräckligt med flöde, blir luften runt kylaren stillastående och överhettas, vilket hindrar den från att kyla motorn.

Fläktkopplingar spelar en viktig roll i detta kylsystem. De överför energi från motorremmen och låter fläkten gå med en viss hastighet. Detta kyler så småningom motorn.

Många nyare bilar använder elektriska kylfläktar för att hålla motorn sval. Men många äldre bilar har fortfarande en mekanisk fläktkoppling. En regulatoranordning känd som en fläktkoppling, fläktkopplingen är en anordning som reglerar temperaturen. Den är vanligtvis monterad på pumpen eller annan remdriven fläktremskiva.

Fläktkopplingen snurrar löst tills temperaturen når en exakt nivå, sedan kopplas den in så att fläkten fungerar med maximal effektivitet. Eftersom fläktkopplingen kan vara en del av kylsystemet orsakar eventuella problem vanligtvis uppvärmning och alternativa problem

Symtom Eller Problem Med 5.9 Cummins Fläktkoppling

Fläktkopplingen är den viktigaste komponenten i kylsystemet. En korrekt fungerande fläktkoppling är viktig för att din motor ska fungera rätt eftersom den fungerar för att ta hand om en säker temperaturvariation. Om fläktkopplingen går sönder, finns det en handfull av hur du kommer att märka.

Vanligtvis ger en felaktig fläktkoppling några symtom som varnar föraren om ett möjligt problem. Det är avgörande att förstå tecknen på en trasig eller otäck fläktkoppling så att du kan förhindra skador på din motor. Du kan också sitta kvar med dyra reparationsräkningar om fläktkopplingen går sönder eller går dåligt. Var uppmärksam på dessa symtom.

Uppvärmning Av Fordon

En värmande motor är ofta det primära symptomet som vanligtvis är relaterat till en dålig eller trasig fläktkoppling.|En värmemotor är ofta det första tecknet på en trasig eller defekt fläktkoppling.} De flesta förare erkänner när deras motor överhettas, men de flesta gör det inte nu tror att det är fläktkopplingen som är orsaken. Kylfläktens fläkt styrs av fläktkopplingen. Om kopplingen går sönder bör fläkten inte fungera som den ska.

Som ett resultat kommer det att inaktivera fläktarna eller förhindra att de kopplas in på sin mest kraft, vilket kan resultera i motorvärmning och många allvarliga problem om de lämnas utan uppsikt. Ett annat vanligt problem som orsakas av fel på den alternativa fläktkopplingen är otillräcklig värme på vintern. när fläktkopplingen väl greppar förblir den inkopplad hela tiden, vilket kyler av motorn för mycket.

Lös Och Vinglande Fläkt

En fläktkoppling som går farligt kan göra att motorfläkten blir lös och vinglig. Fläktens ostadighet upptäcks vanligtvis vid körning i höga hastigheter som på motorväg. För att kontrollera om fläkten har lossnat, sätt på motorn i det läge där den är placerad och öppna sedan huven för att se om fläkten snurrar. Olja som kommer ut ur kopplingsnavet är ett annat tecken på att fläkten inte fungerar som den ska.

För Höga Kylfläktar

För högljudda kylfläktar är ytterligare ett tecken på en trasig eller dålig fläktkoppling. Om fläktkopplingen fastnar i det inkopplade läget (vilket inte är ovanligt), gör det att fläktarna samverkar fullständigt även när det inte är lämpligt för dem att prestera. Ibland kan detta sluta i en för högljudd motor från fläktens bearbetning i full fart. Ljudet kan också vara närvarande hela tiden och helt enkelt högt när motorn är kall och varm.

En Minskning Av Acceleration, Kraft Och Bränslestyrka

En minskning av prestanda är ytterligare ett symptom på en felaktig fläktkoppling. En dålig eller trasig fläktkoppling kan orsaka dåligt ingrepp och oljud, vilket i sin tur leder till minskad prestanda och högre motor. Mycket viktigare, en fast fläktkoppling kommer att orsaka överdrivet, onödigt drag på motorn, vilket slutar under en nedgång i acceleration, kraft och bränsleeffektivitet, i allmänhet till en ganska märkbar grad.

Hur Man Felsöker En Fläktkoppling

Snurra Fläkten

Elektroniska typer av fläktkopplingar kan gå frihjul, men de flesta fläktkopplingar borde snurra med lite ansträngning. Om fläkten snurrar över tre gånger är sannolikheten att du har en dålig fläktkoppling, och om fläkten inte snurrar alls så tas också lagret.

Vicka På fläkten

Sträva efter att flytta fläkten framåt och bakåt. Om du känner att det klickar eller det vinglar över en kvartstum, kan det tyda på ett slitet lager.

Inspektera efter Läckor

Den betydande silikonoljan eller -vätskan är nyckeln till fläktkopplingens funktion. Viskösa egenskaper hos silikonolja tillåter mjukt ingrepp för att driva fläkten, därför om den läcker ut kan kopplingen försvagas och så småningom misslyckas.

Kontrollera fläkthastigheten

när fläktkopplingen kopplas in, med en åtföljande luftström, detekteras den hörbart. En termisk fläktkoppling ska kunna interagera med motorn vid en viss temperatur. Vridmomentbegränsande fläktkopplingar kan också kopplas ur vid vissa motorvarvtal.

Slutsats

Du vet nu att fläktkopplingen, som är en väsentlig del av kylsystemet, är avgörande för att din motor ska fungera korrekt. Om det misslyckas kan din motor skadas allvarligt av uppvärmning. Om din fläktkoppling är farlig eller defekt, byt ut den så snart som möjligt för att förhindra motorskador.

Om du märker något av dessa symtom kanske din 5.9 Cummins fläktkoppling inte fungerar som den ska. 5.9 Cummins fläktar Felsökning av fläktkoppling

Vanliga Frågor

Ska En Fläktkoppling Vara Svår Att Vrida?

Det är normalt att den alltid vänder sig. Kopplingen bör dock inte interagera med den helt förrän den träffar rätt arbetare. Det ser ut som en turbin på min.

Hur Testar Man En Kopplingsfläktsolenoid?

Ett enkelt test för magnetens funktion är att starta lastbilen, låta den gå och vänta på att fläkten kopplas ur när lufttrycket byggs upp för normalt. Du kan sedan stänga av lastbilen för att bryta strömmen till magneten.