Dodge Challenger Bolt Mönster

Dodge Challenger var från början en muskelbil med en enorm motor. Sedan efter det kom de ut med en riktigt halt liten som hade en svag, 4-banger kraftanläggning under huven. Sedan, 2008, gjorde de äntligen en snabb Challenger igen.

Oavsett vilken version du har kommer det att komma en tid då du behöver känna till Dodge Challenger-bultmönstret.

Om du har en Dodge Challenger från första generationen tillverkad mellan 1970 och 1974, så har den ett bultmönster på 511 cm (5114,3 mm) och muttrarna har en gängstorlek på
Andra generationens Dodge Challengers tillverkades mellan 1978-83. Den använder ett bultmönster som mäter 411 cm (4114,3 mm) och muttrar med en gänga på M12x1,5. Denna Dodge Challenger använder 4 muttrar som du bör dra åt till 30,5 m lbs och har ett mitthål på 67,1 mm.

Den tredje generationen Dodge Challenger tillverkad mellan 2008 och använder nu ett bultmönster på 5 x 12 cm (5115 mm) och muttrarna har en gängstorlek på M14 x 1,5. Mitthålet på denna Dodge Challenger är 71,6 mm. Det krävs 5 muttrar för att dra åt till 39,6 m.lbs.

Även om informationen vi just har tillhandahållit är mycket användbar, täcker den inte allt du kan behöva. Det finns mycket mer information att lära sig om Dodge Challenger-bultmönstret.

Så vi tog oss tid att beskriva bultmönstret mer utförligt för varje generation nedan. Vi kommer också att ge några länkar till de exakta muttrarna du kan använda för Dodge Challenger. Efter det kommer vi att utveckla fälg- och däckstorlekarna för varje motor- och trimkonfiguration.

Som med alla fordon kan det komma en tid då du behöver känna till Dodge Challenger-bultmönstret. Så vi gick vidare och samlade all information i en lättanvänd tabell för dig.

Dodge Challenger Wheel Monteringsguide

Om du ska göra seriöst hjularbete på din bil behöver du veta mer än bara Dodge Challenger-bultmönstret. Det finns andra saker som centrumdiameter, åtdragningsmoment och gängstorlek att hålla jämna steg med. Dessutom varierar dessa saker i allmänhet från modell till modell.

Det finns många trimnivåer på detta fordon så det är viktigt att se till att de delar du köper är korrekta.

Nedan finns en tabell som listar alla storlekar på fälgar och däck som är tillgängliga för detta fordon.

1970 1974

Den första generationen Dodge Challenger har 1 motorkonfiguration, vilket är en 7.0L V8. Denna Challenger kom med 215/70ZR14, 215/65ZR15 eller 225/60ZR15 däck och använde en fälgstorlek på 6Jx14 ET40, 6,5Jx15 ET38 respektive 7Jx15 ET35.

1978 1983

Den andra generationens, mycket mindre kraftfulla Dodge Challenger, har en 2,6L 105HP 4-cylindrig motor. Den här ynka versionen av Challenger använder antingen 195/70R14, 195/65R15 eller

2008 2022

Den tredje generationen av Dodge Challenger representerar bilarnas återgång till muskelbilsstatus. 6.1L 425 HP V8-motorn driver denna Challenger. Den har 245/45ZR20-däck och ett 9Jx20 ET25.5-hjul.

Fjärde generationens Dodge Challenger har 4 motorkonfigurationer. Före den här generationen finns det inte så mycket olika i motor- och däckkombinationerna. Vi kommer inte att kunna täcka allt på den här korta tiden så vi låter bara bordet prata.

Dodge Challenger för år 2015 har 3 motorkonfigurationer som sträcker sig från en 305 hk V6 hela vägen upp till en 485 hk V8! För den här gången har de lägre versionerna två alternativ för däck. Mellan- och högnivåerna använder däck med ultrahöga prestanda.

Här är de tillgängliga alternativen för tredje generationens Dodge Challenger som börjar 2020 och slutar nu:

Vad Betyder Däckstorleken?

Många undrar, så vad betyder siffrorna på däckstorleken? Vi är glada att du frågade. Däckets bredd anges som första siffra. Det betyder att ett P215/65 R15-däck har en bredd på 215 millimeter. Förhållandet mellan bredd och sidovägg är den andra siffran. Det betyder att ett P215/65 R15-däck har en sidohöjd på 140 mm (215 * 0,65).

Bokstaven längst ner hänvisar till ett däckprestandabrev. R är mer eller mindre standard, medan Y- eller Z-klassade däck har ultrahöga prestanda.

Däckets inre diameter i tum är det slutliga numret. Detta är den vanligaste egenskapen hos ett däck. Ett P215/65 R15-däck har en innerdiameter på 38 cm

Nu när du är medveten om detta kanske du inser att ett givet däck kan användas på mer än en fälg. Generellt sett kan en fälg ta ett däck med en något annan bredd än originaldäcket hade. Det finns mycket mer utrymme när det kommer till sidoväggsförhållandet, eftersom den siffran kan variera något mycket och ändå vara kompatibel med en given fälg.

Dra åt Bultarna Ordentligt

Fem muttrar används i Dodge Challengers senaste modell. När hjulet monteras på lastbilen måste dessa muttrar säkras på ett exakt, kors och tvärs sätt. Detta kan hittas i ditt fordons användarmanual, men vi lägger det här åt dig.

Att dra åt muttrarna korrekt är det viktigaste du kan göra. Om du inte drar åt dem tillräckligt kan hjulet lossna från fordonet. Att dra åt hjulet för hårt kan göra att det blir svårt att ta bort nästa gång och kan även skada andra komponenter.

För att ordentligt dra åt muttrarna finns det en process. Dra först åt muttrarna med en skiftnyckel. Dra inte åt muttrarna helt. Om du drar åt dem nu blir det svårt att få varje klack att vrida ner till rätt nivå. Dra bara åt varje klack ungefär halvvägs.

Sedan måste du dra åt dem med en ordentlig momentnyckel. En momentnyckel är nödvändig. Det är det enda sättet du kan få dina lug nuts till rätt ft-lbs. Dodge Challenger kräver 30,3 m-lbs åtdragningskraft.

Kontrollera dina Lugnuts!

Efter att ha kört cirka 30 miles, se till att du kontrollerar att muttrarna har dragits åt. Om de lossnar, dra åt dem igen. Efter ett andra test, om någon av dem lossnar, är det troligt att du har en skadad fälg.

När Ska Man Rotera Dodge Challenger-däck

Däcken måste bytas var 75 000 mil eller cirka 5 år. De är osäkra att köra på efter det. Det finns tillfällen då det händer mycket tidigare än andra, men i slutändan måste du byta däcken.

Att rotera dina däck är något du behöver göra långt innan dina däck slits ut. Att rotera dina däck förlänger deras livslängd och gör det mindre troligt att du måste byta ut dem. För Dodge Challenger är det bäst att rotera dina däck var 7 500 mil. Att rotera dina däck är enkelt.

Du behöver bara flytta framdäcken från bak till fram och bakdäck från fram till fram. Medan du gör detta byter du vänster och höger sida.

Behovet av att rotera dina däck är ett exempel på varför det är viktigt att känna till ditt Dodge Challenger-klackmönster och vridmoment. Du kommer också att kunna inspektera insidan av varje hjul när du roterar dem.

Detta gör att du kan inspektera dina bromsar och andra delar som ofta skyms av hjul.

Slutsats

En första generationens Dodge Challenger tillverkad mellan 1970 och 1974 har en bultmönsterlängd på 511 cm (5114,3 mm) och muttrar med en gängstorlek dvs.

Dodge Challenger från andra generationen tillverkad mellan 1978 och 1983 använder ett bultmönster på 411 cm (4114,3 mm) och muttrar som har en gängstorlek på M12 x 1,5. Dessa Dodge Challengers använder 4 muttrar som måste dras åt till 30,5 m lbs och har ett mitthål på 67,1 mm.