Är Helikoptrar Mer Bränslesnåla? Fullständig Guide

Är Helikoptrar Mer Bränslesnåla?

Helikoptern är en av de mest flexibla flygplanstyperna. Helikopterns förmåga att flyga, starta och landa nästan var som helst gör den till ett idealiskt val för många aktiviteter som flygplan med fast vingar inte kan. Men använder helikoptrar mer bränsle?

Med dessa kapaciteter skulle du normalt förvänta dig att en helikopter skulle använda mycket bränsle. En liten cylinderstyrd helikopter använder vanligtvis mellan 6-73 liter bränsle varje timme. Helikoptrar med större turbiner kan konsumera allt från 20 till flera liter per timme. Helikoptrar förbrukar också mer bränsle när de flyter än de gör på långa resor.

Mil Mi-26 är den helikopter som använder mest bränsle. Mil Mi-26:s solid stream-motorer, som drar 11 000 pund vardera, förbrukar 4 546 liter per timme och kan lyfta ett mindre flygplan. Se bara videon nedan!

På den motsatta sidan av intervallet har vi ultralätta helikoptrar som kan förbruka bara 27 liter bränsle varje timme. Mosquito Air som visas på bilden nedan är en extraordinär illustration av en sådan helikopter.

Det är en betydande skillnad i bränsleförbrukning beroende på helikoptermodell. Några guider ger dig en uppfattning om hur bränsle används för olika helikopterstorlekar och modeller.

Kontrollerade Helikoptrar

En cylindermotor är en liknande motor som du har i ditt fordon. Så, bränslet går in i brinnkammaren, där det vidrörs. Sprängningen får cylindern att röra sig och får rotorernas vassa kanter att svänga. Cylinderdrivna helikoptrar har fördelen av att vara blygsamma och låga samtidigt som de ger hög rörlighet.

De används flitigt för sightseeing, genomförande av flygförberedelser och andra liknande aktiviteter. De flesta cylinderstyrda helikoptrar som flyger idag är små, vilket återspeglas i deras låga bränsleutnyttjande.

Turbinstyrda Helikoptrar

Turbinmotorer som dessutom kallas flygmotorer är drivkraften för beslutet för medelstora till stora helikoptrar. De är inte bara kraftfullare än cylindermotorer utan de blir också lättare när deras effekt ökar.

De är mer pålitliga och fungerar mycket bättre på höga höjder. De förbrukar mer bränsle än en cylindermotor och är därför dyrare.

Militära Helikoptrar

Helikoptrar för militärt bruk ska vara smidiga och kunna transportera mycket utrustning. Dessa helikoptrar är ofta ganska stora, varför de förbrukar mycket bränsle.

Helikopter Använder Mer Bränsle När Du Svävar

En helikopter förbrukar mer bränsle när den flyter än vid framåtflygning. Helikoptern ska flyta och alla lyft ska genereras av huvudrotorn. Detta innebär att det bör accelerera mycket luft. Trots det, förutsatt att helikoptern skjuter framåt, rör sig mer luft genom rotorerna, vilket gör att luften bör ökas till mindre för att göra det livsviktiga lyftet.

Typ Av Bränsle Som En Helikoptrar Använder

En helikopters bränsle beror på motortypen. En cylinderhelikopter använder avgas. Detta bränsle är detsamma som standardbränsle. Turbinhelikoptrar körs på strömbränsle, vilket är en liknande bränsletyp som används av stora flygplan. Kontrasten mellan avgas och bränslet du skulle ha i ditt fordon beror främst på följande platser:

Avgas kan inte innehålla etanol. Detta blandas ofta med annan gas. Det beror på att etanol lätt sönderdelas i tanken och drar in vatten. Båda blir riskabla för ett flygplan som stöter på stora förändringar i både höjd och temperatur. Avgas innehåller bly vilket inte är fallet med vanlig gas.

Varför Har Inte Fasats Ut ännu?

Som du kanske vet, blev bly av med gas för närvarande 1970, när kongressen antog Clean Air Act. Varför har flygbränsle det fortfarande kvar 50 år senare? Bly tillsätts faktiskt till bränslet för att vidareutveckla dess dunkegenskaper, vilket gör att motorn fungerar ännu mer pålitlig.

Avgas, det viktigaste flygbränslet, innehåller bly. Flugbränsle är utan bly. Avgasen som används idag använder inte precis mycket av det bly som den brukade flytta på förr. Det är en eller mer hela tiden!

Slutsats

Helikoptrar förbrukar mycket bränsle. Den specifika summan beror på storleken, vikten och typen av helikopter, såväl som motorsporten. Helikoptrar förbrukar mer bränsle när de flyter än under flygningen eftersom den grundläggande rotorn måste ge alla de lyft som krävs för att hålla dem i luften.

Eftersom de flesta helikoptrar inom vanlig flygteknik använder gascylindermotorer, är det mest involverade bränslet för helikoptrar i Nordamerika och Västeuropa 100LL Avgas (flygelektronik). Denna typ av bränsle innehåller 0,56 g tetraetylbly per liter, vilket är 3 gånger summan som användes i bränslet i blyförsedda fordon.

Ännu mer anmärkningsvärda helikoptrar till exempel, de med högre hållfasthetsutvärderingar (400 hk+) använder turbinmotorer som tar avionikturbinbränsle (Avtur eller ATF), som dessutom ofta hänvisas till som strömbränsle.

Ström A används mest i USA. Det används dock sällan i andra länder. Den är exceptionellt stadig och föga överraskande, även vid upprörande temperaturer, vilket gör den skyddad att hantera, lagra och transportera i enorma mängder. Det mesta bränslet är tillverkat av oraffinerad petroleum eller flytande olja. Det är allt vi har om Använder helikoptrar mer bränsle?

Vanliga Frågor

Använder Helikoptrar Och Flygplan Samma Bränsletyp?

Bränslet som används av både helikoptrar och flyg är väldigt likt. Helikoptrar och cylinderstyrda plan kommer att använda 100LL flygbränsle. Turbinstyrda plan och helikoptrar kommer att köras på Jet-An flygturbinbränsle.

Är Helikoptrar Mer Bränslesnåla än Flygplan?

Helikoptrar använder mer bränsle än flygplan (med tanke på att allt annat är likvärdigt). Helikoptrar som färdas långsamt kräver mer bränsle för att klara sin vikt. Rotormotståndet kan vara extremt högt när man kör snabbt (som sett). Detta är den väsentliga förklaringen: de behöver mer kraft.

Är Helikoptrar Mer Miljövänliga?

Helikoptrar visade sig dock ha sina nackdelar. De är betydligt mindre miljövänliga än flygplan. De är högljudda och vibrationer gör att de känns obekväma att gå i. Vanliga flygplan kan transportera större laster snabbare och längre än helikoptrar, och mer tröst för resenärerna.