Symtom På En Dålig AC-kondensor I Bilen

Det kan vara svårt att identifiera symptomen på en dålig AC-kondensor i din bil . Du kanske inte ens vet att din bils kondensor är problemet förrän du börjar känna varm luft som blåser ut ur ventilerna eller märker att din motor överhettas. Kondensorn i din bil är viktig eftersom den omvandlar köldmediet från vätska till gas så att det kan flöda genom luftkonditioneringssystemet.

Omvandlingsprocessen genererar en enorm mängd värme, och om antingen denna komponent var igensatt eller skadad – skulle AC:n inte längre kunna generera kall luft effektivt. AC-systemet kyls ner genom att slå på kylaren och kondensatorfläkten.

Om en av dessa komponenter är skadad eller utsliten kan det orsaka fel i andra system.

De är lätta att upptäcka om du märker dem innan de blir värre. Så var försiktig när du reser på sommaren. Om du är bekant med de tecken som kan användas för att identifiera en problem AC-kondensor i din bil, är det lätt att upptäcka dem.

Drift Av AC-kondensor

AC-kondensorn är framtill på ett fordon, och den är vanligtvis placerad nära andra värmeväxlare, såsom radiatorer eller intercoolers. Driften av denna komponent kan stödjas av en elektrisk fläkt som ser till att alla delar fungerar korrekt för optimal kylningseffektivitet.

Ditt AC-system är som en luftkonditionering, och bara det kan också hålla dig sval när temperaturen stiger. Kondensorn gör detta genom att omvandla köldmediet till flytande form för att det ska släppas ut utanför ditt fordon genom förångande kylsystem (t.ex. förångare).

Detta sker via värmeväxlingsprocessen, där utgående luft kommer i kontakt med inkommande kondenserade vätskor, som sedan drivs bort från dess yttre ytor och ersätts av nya strömmande som kommer tillbaka inuti med högre tryck än vad de började som ursprungligen pumpades ut där .

Lista över Symtom På En Dålig Bil AC-kondensor I Bilen

  1. Ventiler ger ljummen luft
  2. Lukt av bränning
  3. Tomgång vid överhettning
  4. Kylvätska läcker
  5. Varningslampa på instrumentbrädan

Ljumma Ventiler

Varm luft är det första tecknet på att din A/C-kondensor har blivit igensatt. Om detta händer kan det vara ett tecken på att luftflödet är blockerat. Detta kommer att göra att ditt system inte fungerar optimalt och kan till och med orsaka permanent skada.

Lukten Av Bränning

Medan du körde vällde det illaluktande rök från din bils instrumentbräda. A/C-systemet kunde inte hålla jämna steg med temperaturökningar på grund av att luft användes som en isolator istället för att leda värme. Som ett resultat av detta började rörliga komponenter brinna och avge ångor som fylldes inuti fordonen är ett allvarligt problem om de inte åtgärdas omedelbart!

Det är viktigt för förare som har uppmärksammat detta problem eller någon som använder tunga maskiner nära varma motorer att bära skyddshandskar så att de kan övervaka sin hud noga när de hanterar delar som filter som kan smälta på händerna när som helst utan förvarning; Det skulle då vara bästa praxis att ha en brandsläckare i närheten om det skulle börja gå åt helvete.

Tomgång Vid överhettning

De flesta förare vet säkert att deras bil överhettas om deras instrumentpaneler börjar läsa onormala temperaturer, men vad du kanske inte vet är att detta också kan vara resultatet av en felaktig AC-kondensor som inte fungerar korrekt.

Tillfällig värme från kylvätskeläckage kan misstas som andra problem som felaktiga fläktar eller radiatorfel.

Läckor

A/C-kondensorn minskar risken för att köldmedievätskan läcker ut, vilket kan öka risken. Var beredd att byta ut alla delar som har läckt om du av misstag skadar detta kondensat.

Varningslampa På Instrumentbrädan

AC-kondensatorer har även sensorer som övervakar deras prestanda. Om de inte fungerar kan du se varningslampor på instrumentbrädan när du kör.

Detta är ett av de tydligaste tecknen på att något har gått fel och bör definitivt inte ignoreras! Symtom som detta kan innebära att en AC-kondensator läcker eller blockeras, vilket kan leda till att ditt fordon överhettas.

Vad Ska Man Göra Under Sådana Förhållanden?

Det här kan vara ditt första möte med dessa problem. Men förare bör inte få panik och glömma att det finns proffs tillgängliga runt om i staden för att hjälpa dem. De kommer att veta exakt vad de ska göra och kommer att ta dig upp på vägen igen på nolltid.

Deras välutbildade personal kan snabbt identifiera problemet och erbjuda en lösning som inte kommer att kosta dig en förmögenhet. De har vad som krävs för att hjälpa till med alla problem, från felaktiga AC-kondensatorer hela vägen ner till förångande kylsystem.

Branschstandardiserade verktyg och utrustning kommer att användas, så om du vill spara pengar på delar, lita på proffsen vars försörjning beror på att det blir rätt! De är utrustade för att klara alla jobb, från reparationer till diagnostik.

Hur Testar Jag Min Bils AC-kondensor?

Ta först bort kylarlocket och lyssna på det väsande ljudet. Du kan ha problem med dina slangar om du inte hör någon luft komma ut. Om du fortfarande inte hör någon luft komma ut, leta efter ett hål i en av kompressorremmarna, vilket indikerar ett problem med din kompressorremskiva.

Se sedan till att termostaten är stängd och om allt annat misslyckas, använd vatten från en slang eller skål som föreslagits av mekaniker runt om i världen. Fyll bilens AC-kondensor tills det börjar bli spill och observera tills allt slutar läcka från där du fyllde på den.

Leta efter läckor runt fläkten, kompressorremskivan och andra delar ovanpå själva fordonet. Du kan ha en läckande slang, men du måste betala för att laga den (om det inte är en klämma eller liknande). Jag hoppas det här hjälper.

Hur Diagnostiserar Man Bil AC-kondensor?

AC-kondensorer är konstruerade för att regelbundet inspekteras för slitage. Detta kan hjälpa dig att spara pengar och se till att ditt AC-system fungerar på topp. Det betyder att du kommer att kunna njuta av mer bekväma turer.

Det finns några enkla sätt att kontrollera om din AC-kondensor är i gott skick. Ta först bort ett av hjulen från varje sida (dessa berör varandra) och kontrollera sedan under dem båda. Se till att de passar tätt mot naven genom att använda alla fyra fingrar när det är möjligt.

Om mellanrummen är för stora, dra åt dem försiktigt med en skiftnyckel och se till att de inte rör vid någon annanstans för att förhindra skada; tänk på att om någon redan har provat att dra åt dessa utan framgång betyder det att något är löst och behöver bytas ut – som en AC-kondensor!

Kontrollera om det läcker vätska. Om din AC-kondensor har problem är det dags att byta ut. Sist men inte minst, kontrollera om det finns något hinder i kylflänsarna genom att ta bort dem helt och kontrollera insidan (efter att motorn har stängts av) med starkt ljus – särskild försiktighet bör iakttas eftersom vissa lätt kan falla ut och det är svårt att se dem på marken.

Använd en stålborste för att rensa bort smuts eller smuts på fenorna. Använd inte händerna eftersom hudoljor kan finnas kvar. Du kan också behöva speciella borstar för det här jobbet, men vi rekommenderar inte att du använder något annat än det som ingick i ditt set.

Om du inte har det här verktyget, använd tryckluft för att blåsa ut all smuts eller andra föremål som fastnat mellan fenorna, sätt sedan ihop dem försiktigt – håll dem oljade om de är rostfritt stål eftersom det är det enda sättet att förhindra korrosion och rost över tiden! Flagning är en indikation på att dina aluminiumkondensatorer har belagts felaktigt och att det är dags att uppgradera.

Hur Mycket Kostar En AC-kondensor För Bil?

Reparation av en AC-kondensor kan delas upp i följande: Den första kostnaden för arbete och delar kommer att täcka eventuell reparation eller utbyte av andra komponenter; allt annat kommer att variera beroende på vad du behöver.

A/C-kondensorn är en av de farligaste delarna av ett luftkonditioneringssystem att arbeta med, eftersom den har högt tryck och specifika verktyg som behövs. Vilken mekaniker som helst kan inte bara ersätta den eftersom det skulle släppa ut köldmedium, vilket kan leda till böter eller fängelse.

Slutsats

Vanliga Frågor

Hur Vet Jag Om Min Bils AC-kondensator är Dålig?

Det finns många sätt att avgöra om din kompressor är skadad. Börja med att leta efter läckor. Läckor kan vara ett tecken på att du har problem med ditt A-Train. Kontrollera sedan om det har samlats slam i kylaren och oljekylaren på ditt fordon. Om det finns avsevärd slamuppbyggnad kan det vara dags att byta ut eller städa upp dessa områden eftersom det kan leda till allvarligare problem längre fram. Du kan också kontrollera din motorkodsläsare för att avgöra om det finns ett problem med AC-kondensorn. Detta kommer att visa dig data för koderna P0300+ P0302+ P0303+ och P1242+.

Vad Händer När En Bilkondensor Blir Dålig?

Systemet kan värmas upp när du kör i trafiken eller sitter stilla på motorvägen. Andra möjliga scenarier, såsom ett misslyckande med avgaskontroll, kan skapa en kontrollampa för motorn.

Kan Jag Köra Min Bil Om AC-kondensorn Inte Fungerar Som Den Ska?

Om du byter ut din AC-kondensor så snart som möjligt, då nej. Det beror på vad problemet är. Det spelar ingen roll om AC-kompressorn fungerar bra.
Äldre bilar kanske inte har en tillhörande indikatorlampa, så de kan inte utföra detta test. Det är nödvändigt att inspektera kylaren för att se om något kylvätskeläckage (dvs. vatten på den främre stötfångaren) har inträffat.
Du behöver inte oroa dig för ett kylvätskeläckage. Allt du behöver är ett högkvalitativt köldmedium som R134a eller R1234zf beroende på originalutrustningen.