Har Motorcyklar Säkerhetsbälte? Komplett Information

Är Motorcyklar Utrustade Med Säkerhetsbälten?

De flesta trafikolyckor händer för att folk inte bryr sig om säkerhetsbälten ibland. Men har motorcyklar säkerhetsbälte? Du kanske minns tröghetslagen från gymnasiets fysik.

Den säger i grunden att om ett föremål går i en specifik hastighet och i en viss riktning, kommer det att fortsätta att röra sig med den hastigheten och i Om det inte stoppas av en yttre kraft, kommer det att fortsätta i den banan. Detta är också känt som Newtons första lag, och du har förmodligen sett den i aktion om du någonsin har försökt kliva av en skateboard i rörelse och hamnat vackla i samma riktning som skateboarden.

Vad betyder det här? För det är av denna anledning som du måste bära ett säkerhetsbälte i en bil. Varför bär du inte en på en motorcykel? Låt oss säga att en bil färdas i 48 km/h när den kolliderar med en lastbil. Bilen stannar plötsligt. Den som sitter i bilen kommer att fortsätta gå framåt på grund av tröghetslagen. De riskerar att kastas ut ur fordonet genom vindrutan och in i lastbilen om de inte har ett säkerhetsbälte för att stoppa dem.

I så fall absorberas träffens energi av deras kropp. Som du kan förvänta dig kan detta resultera i katastrofala skador eller värre. Om personen hade använt säkerhetsbälte hade den kastats ur fordonet. När bilen krymper ihop sig under kollisionskraften, absorberas mycket av energin av bilen själv, vilket skyddar den åkande från den värsta kraschen.

Även om detta är sant för bilar, är det inte sant för motorcyklar. Eftersom bilar har fyra hjul. De är stabila och välter inte som motorcyklar. Dessutom är de åkande i de flesta bilar omgivna av kabinen, som är utformad för att vara en någorlunda säker miljö att vara i vid en eventuell kollision. Dessa kategorier inkluderar inte motorcyklar.

Det är säkrare för föraren/förarna om de inte kör motorcykeln direkt efter en incident. Låt oss säga att vi byter ut bilen i Tbone-exemplet med en motorcykel. I händelse av en kollision kommer motorcykeln sannolikt att kollapsa på sidan när den plöjer in i och under lastbilen.

Förare som är anslutna till motorcykeln kommer att dras med av motorcykeln. Istället, om föraren inte är återhållen, finns det en större möjlighet att de kommer att sjunka mer gradvis när de kastas från motorcykeln. Denna situation gör dem säkrare eftersom deras kroppar absorberar mindre av stötenergin från olyckan.

Lagar Om Cykelbälten

Lagen gör undantag för fordon som inte kräver säkerhetsbälten (sådana motorcyklar, som väl diskuteras inom kort), såväl som bostaden för husbilar och områdena för stora lastbilar som främst används för att transportera produkter.

Vissa jobb är undantagna från bältesförordningen. Dessa inkluderar sanitetsarbetare, landsbygdspostarbetare och tidningstjänstemän. De är bara undantagna medan de är på sina rutter. En medicinsk uteslutning är också tillgänglig för dem som tror att det skulle vara skadligt eller olämpligt att använda säkerhetsbälte.

Floridas motorcykelhjälmslag (Florida stadga 316.211) är följande: Alla som kör eller åker motorcykel måste bära skyddande huvudbonader som uppfyller vissa federala säkerhetsstandarder, enligt lagen. Ögonskydd krävs också för förare. Det finns två undantag från denna lag.

Hjälm krävs inte för cyklar som har en slagvolym på mindre än 50 kubikcentimeter, två hästkrafter eller mindre och kan färdas med en hastighet på mindre än 30 km i timmen. Hjälm är inte obligatorisk för motorcyklister över 21 år om deras försäkring täcker sjukvårdskostnader vid en olycka.

Nu, varför är det så här nu? Det var inte alltid så här. Florida hade en hjälmlag i 30 år. Den lagstiftande församlingen antog ett lagförslag som tillät de nuvarande undantagen år 2000. I juni samma år, dåvarande regering. Den undertecknades i lag av Jeb Bush. Efter år av kampanj av cyklister, som hävdade att om man skulle bära hjälm eller inte var en fråga om personligt val, togs beslutet.

Kommer Framtida Motorcyklar Att Ha Säkerhetsbälten?

Honda ansökte nyligen om patent på ett bältessystem för motorcykel. Det är möjligt att det inte bara är ett marknadsföringsknep. Hondas Gold Wing var den första motorcykeln som hade ett krockkuddesystem, och den introducerades 2005.

Det är troligt att Honda planerar att använda säkerhetsbältessystemet på en framtida generation av Gold Wing för att öka krockkuddarnas effektivitet. Honda vet att det är bättre för förare att vara frikopplade från motorcykeln i en olycka. Som ett resultat har deras säkerhetsbältessystem en sensor som känner av om cykeln välter, då sätet lossas från cykeln, vilket ger föraren full rörelseomfång.

Honda kommer bara att veta när och om denna funktion kommer att offentliggöras. Men med tanke på att patentet lämnades in för över ett decennium sedan, är det osannolikt att säkerhetsbälten dyker upp på din nästa motorcykel mycket snart.

Slutsats

Det är inte säkert för en motorcykelförare att ha ett säkerhetsbälte eftersom det fäster en förare med en cykel. Har motorcyklar säkerhetsbälte efter att ha läst ovanstående studie ? Nu kan du svara på det!

Vanliga Frågor

På Motorcyklar, Måste Säkerhetsbälten Användas?

Dess syfte är att hindra föraren från att flyga av cykeln när den kör snabbare. Men till skillnad från bilar måste cyklister göra rörelser som kurvtagning och så vidare. Som ett resultat finns det inga säkerhetsbälten.

Vad är Lagen Om Säkerhetsbälte I New Jersey?

Alla passagerare (inklusive de i baksätet) måste vara minst 8 år gamla och 145 cm långa, liksom föraren och framsätespassageraren i ett passagerarfordon som körs på en gata eller motorväg. Alla passagerare måste bära ett korrekt justerat och fastspänt säkerhetsbälte.

När Blev Det Obligatoriskt Att Använda Säkerhetsbälte?

Den 1 januari 1986 antog Kalifornien en lagstiftning som kräver användning av säkerhetsbälten.

Finns Det Någon Federal Lagstiftning Som Kräver Att Alla Använder Säkerhetsbälte?

Förutom New Hampshire kräver alla delstater och District of Columbia att vuxna i framsätena använder säkerhetsbälte. I 32 delstater och District of Columbia omfattas även vuxna baksätespassagerare av lagarna. Primär verkställighet är på plats i 34 delstater och District of Columbia.