Hur Man Bygger En Sprint Car Engine Detail Guide

Hur Man Bygger En Sprinterbilmotor Den Senaste Guiden

Vår sprintbil har haft ett hektiskt år. Efter att vi slutfört monteringen av bilen som en inrullningsmotor med en mockup-motor har den turnerat landet runt med National Sprint Car Hall of Fame. Men eftersom motorn är hjärtat i en sprintbil, anlitade vi expertis från Zach Woods från Speedway Motors Racing Engines.

Även om Zach kan arbeta på vilken motortyp som helst, är han mer skicklig med sprintbilar och cirkelbanor. Som ett resultat tog han chansen att skapa en banbrytande 410 för att driva vår sprintbil så här är detaljerad information om Hur man bygger en sprintbilmotor? Om du sitter i mängden under ett 410-lopp kan du höra nästan 900 uteffekter snurra vid 8000 rpm varv efter varv. För att göra detta krävs betydande hårdvara och noggrann montering. Det här är en en gång i livet möjlighet att se vad som krävs för att bygga en konkurrenskraftig, pålitlig 410 sprint bilmotor .

Du kanske arbetar som en lokal motoråterförsäljare som är specialiserad på högpresterande konton. Det är möjligt att du gillar racingmotorer. Du kanske känner någon som är aktiv inom racing och överlägsen effektivitet, och du skulle vilja vara som dem. Det här inlägget är för dig om så är fallet. Vi tar en titt på sprintbilsmotorkonstruktion.

Strukturen hos sprintbilsmotorer har förändrats avsevärt från tiden för ett decennium sedan, då det var möjligt att bygga en motor och förvänta sig att den skulle fungera korrekt. Om du aldrig har konstruerat en sprintbilsmotor tidigare, förvänta dig en brant inlärningskurva eftersom du lägger ner mycket forskning och utveckling på att hitta den perfekta mixen. Du kan köpa en spinnenhet för att montera en sprinterbilsmotor, men det kan alla andra också. Vem skulle vinna i detta scenario?

Om du vill utveckla sprintförbränningsmotorer behöver du en regelbok för varje förening eller krets du kommer att ha att göra med. Tänk på att sprintbilsracing vanligtvis är en avsevärt högre konkurrensnivå än gatustockarna, bombplanen eller till och med modifierade sådana du kommer att se på många banor, och om det är en av de 50+ resande organisationerna kommer lagen alla att vara topp- hack. Heltidsproffs är förarna i sprintbilsracing på dess högsta nivåer. Många racers från olika delar av landet delar samma båt.

Deras inkomst är direkt proportionell mot deras slutposition. Dessa förare och deras ägare är alltid på jakt efter att få en konkurrensfördel. Gårdagens teknik kommer inte att räcka till. Racerbanan är en plats där vinnaren är den som har något bättre än sina konkurrenter. För att ha racers som öppnar en väg till din dörr måste du erbjuda dem en fördel; du måste investera tid och pengar i forskning och utveckling.

Om du skapar en motor som ständigt överträffar konkurrenterna kommer inte bara majoriteten av dina konkurrenter att bli dina kunder, utan du kommer också att ha allt arbete du kan hantera. Racerbanan är en plats där vinnarna är de som har något bättre än sina konkurrenter. Du måste ge racers ett försprång för att få din dörr. Det betyder att du måste investera i forskning och utveckling.

Om du skapar en motor som ständigt överträffar konkurrenterna kommer inte bara majoriteten av dina konkurrenter att bli dina kunder, utan du kommer också att ha allt arbete du kan hantera. Även om detta inte är sant vid alla tillfällen har praktiskt taget alla sprintbilskonkurrenter utmärkt utrustning.

En förklaring till detta är att motorreglerna har varit ganska stabila under det senaste decenniet eller så. Detta gör att heltidsproffsen kan sippra ner till racerföraren en kväll i veckan. Varje organisations bästa motorbyggare skapar nya motorer varje år medan andra kör samma motor i många år.

Motorcykel:

Det är inte ovanligt att World of Outlaws-kretsen håller mer än 100 evenemang varje år. Med sex motorer ger det cirka 16 lopp per motor. Under kampanjen kommer varje motor att repareras minst en gång. De flesta ombyggnader inkluderar nya kolvar, lager och ringar, samt ventilfjädrar och packningar.

Både vevaxeln och stängerna är magnufluxade. Vid behov kommer de att ersättas. Bränslepumpen kommer också att flödestestas och huvudena noggrant undersökas. De bästa förarna säljer ofta de flesta delar, inklusive motorer och chassi, i slutet av en säsong. När den nya säsongen börjar kommer de att ha all ny utrustning.

Denna cykel har varit en stor framgång för lokala förare. De kan få förstklassig utrustning för ett mycket lågt pris, även om det är ett år gammalt. För många förare på lördagskvällen kommer den utrustningen att klara flera säsonger, och om de har en skicklig motorbyggare kommer den motorn att hållas uppdaterad i de flesta situationer.

Sprintande Bilmotor:

Så du har aldrig konstruerat en sprintbilsmotor tidigare och undrar, var ska jag börja? En regelbok är det bästa stället att börja. Det är ett bra ställe att börja. Det ersätter dock inte behovet av att resa till kapplöpningsbanan. Ta reda på vad åkarna kräver eller vad som har visat sig vara framgångsrikt för dem. Låt oss ta en titt på hur branschens ledande motorbyggare närmar sig ny motorutveckling, med tanke på att de också måste börja någonstans.

Kända butiker blev kända på grund av att de använde en produkt som var framgångsrik. Varje toppbyggare har minst en dyno-cell, många har fler. Dyno används mest för forskning och utveckling, men de flesta toppbyggare kör varje motor de skapar på den innan den lämnar butiken.

En dyno låter dig jämföra motorer mellan dem om du bara gör en eller två typer. Enprocentregeln är en NASCAR-regel som säger att varje motor måste dyno inom en procent av motorns standard.

Så på en motor på 800 hästkrafter är det bara 8 hästkrafter. Du behöver inte vara lika exakt, men du kommer att få en känsla av var motorerna skulle ha varit på dynon. Om du kör en motor efter att den har byggts och den inte är i nivå, vet du att du har ett problem, och du vill inte att den motorn ska gå till en kund om den inte är i nivå.

Motorbygget:

Att beställa kolvar och vevstakar är det första steget för att bygga en ASCS 360-motor. Därefter beställs en bobweight och slutligen en vevaxel. Tillgången på vevaxlar varierar beroende på årstid och kan vara så lång som åtta veckor.

Eftersom det är skräddarsytt enligt våra specifikationer, kan bränsleinsprutningssystemet ta upp till sju veckor att komma fram. Den första operationen internt är att byta färdighetshålet för kolv handleder pinöler jets.

Efter att ha utfört ändringen borstar vi nätanslutningen på vår linjeslipning för att säkerställa att det inte finns några borr på grund av ändringar i oljan. Blocket är sedan vridmomentplattslipat till det nödvändiga spelet till kolvkjolarna. För att säkerställa en perfekt kolvfinish och hållbarhet använder vi vår profilometer på varje block.

Innan vi återställer blocket, modellerar vi hela den roterande enheten för att avgöra om det finns några spelrumsproblem och för att mäta höjden på kolvdäcket. För att säkerställa bästa släckning, är blocket ytan.

Alla oljepassager har kontrollerats för korrekt ingrepp i kökspluggen. Många andra ställen, som t.ex. bommen på den mekaniska bränslepumpen, är också tappad för pluggar. För att länka vår injektionscentrum dalplatta till vårt injektionsgrenrör, borrade och gängade vi två 10-24 gängor på blockets gemensamma vägg. Efter rengöring av blocket använder vi Total Seal snabbsäte och Total Seal monteringsolja för att förbereda cylindrarna.

Efter att tillverkaren utfört grovbalansering testas vevaxelbalansen internt. Vi verifierar spelet för stång och huvudlager efter balansering. 2.448 huvudtappar och 2.00-stångstappar används i denna konfiguration.

Vi kontrollerar lagerspel på varje konstruktion och har en räckvidd som vi anser vara acceptabel. Efter det, väl koncentrera dig på cylinderhuvuden. Varje ASCS-motor är föremål för särskilda modifieringar som hjälper till med kylning och vattenrörelser. Ventilstyrningsspelet kontrolleras också.

Även om vi vanligtvis ligger i den högre delen av vad butiker anser vara acceptabelt, har vi upptäckt att att ha lite mer utrymme inte orsakar några märkbara problem och minskar risken för ventilstopp. Vi kontrollerar koncentriciteten för varje ventiljobb när de är klara. På nyligen CNCd-huvuden har vi vanligtvis ventiljobbet gjort enligt portningsföretagets specifikationer.

När cylinderhuvudet har rengjorts börjar vi sätta upp vår vipparmsgeometri för vårt ventiltåg. Vi använder verktygen för inställning av stativhöjden som vägledning, men den slutliga höjden bestäms av svepmönstret.

När fjädertrycket är lågt ställer vi in vårt ventiltåg så att huvuddelen av svepet över spetsen sker tidigt i livscykeln när fjädernivån minskar, och när intensiteten ökas trycker vipparmen mer rakt ner på spetsen av ventilen istället för tvärs över den. Med rätt geometri på plats använder vi lera för att bedöma spelet mellan kolv och kupol.

De flesta hyllkolvar, som den i denna motor, kräver viss materialreduktion runt tändstiftsplatsen. En liten del av förbränningskammaren slipas för att åstadkomma detta. Efter att vi har bekräftat kupolspel, verifiera väl spelet mellan kolv och ventil. Dubbelkolla radiefrigången först.

Vi tillåter ett minsta insugsspel på.060 och ett minsta avgasspel på.080. Vertikalt spel är acceptabelt. Liknande värden kan dock uppnås utan att kompromissa med förbränningsrummets kapacitet.

Dessa 360 Sprint Car-motorer behöver en minsta kompression på 14,5:1 för att nå acceptabla effektnivåer. Även om de tål större tryck eftersom de drivs av metanol finner vi en minskande avkastning om vi överskrider denna gräns. Vi förberedde nu våra huvuden för slutmonteringen. Vi använder vanligtvis en standard dubbelfjäder med dämpare för denna applikation.

Vi har testat en mängd olika fjädertyper, men fjädrarna i dämparstil för Sprint Car-motorer gav den bästa hållbarheten och minimala kosmetiska problem. Anpassade titanintagsventiler och små avgasventiler i rostfritt stål används i våra standardpaketkonstruktioner. Avgasvikten är ungefär densamma som titanintagen tack vare den mindre skaftdiametern. Detta garanterar att ventiltåget kan hålla systemets avgassektion under kontroll.

Innan fjädrarna monteras täcker vi hållarna med cmd-pasta. Efter att ha satt ihop cylinderhuvuden mätte vi längden på stötstängerna. Vi beställer stötstänger baserat på denna längd, och detta är vanligtvis den sista artikeln vi beställer innan vi tar motorn till dyno.

Den främre luckan fästs sedan. Sprint Car-applikationer använder en oljepump för direkt matning från kamaxeln och en vattenpump med rak drivning från vevaxeln. Vår kåpa gör att både vevaxel- och kamaxeloljepumparna kan monteras.

Vårt grundläggande kit innehåller en trestegs torrsumppumpar. Vi har funnit att de två spolningsstegen är tillräckliga för att upprätthålla en korrekt oljenivå i torrsumptanken. Detta hjälper också till att sänka den totala kostnaden för vårt grundläggande kit. Efter att ha installerat vattenpumpen, oljepumpen och oljetråget börjar vi röra kyl- och oljesystemen.

På dessa konstruktioner använder vi spiralformade slangändar och slangändar i crimpstil. För att kunna slutföra VVS-arbetet från början till slut i egen regi har vi en slangpress och förvarar ett inventarie av beslag.

Ett av våra sista element är IR runnermanifold. För att prestera framgångsrikt på racerbanan är det här otroligt invecklade element som kräver stor uppmärksamhet på detaljer. Vi använder ett tredelat system med två löpare bultade till cylinderhuvuden och en dalplatta bultad in mellan löparna.

När grenröret väl har installerats får fjärilarna och länkaget mycket mer uppmärksamhet. Det är viktigt att tajma föreningen att öppna båda sidor jämnt. Insekterna ska också vara på samma höjd på varje sida. Vid tomgång, om den ena sidan av grenröret är öppen mer än den andra, kommer motorn att ge ett trögt ljud eftersom den ena sidan är överfylld jämfört med den andra.

Dessutom, om länkaget öppnar ena sidan av grenröret snabbare än den andra, kommer den delen av motorn att accelerera eller stanna i en annan takt. Detta märks vanligtvis vid start och omstart eftersom motorn inte kommer att accelerera mjukt.

När föraren lyfter gasen för att fortsätta in i svängen, kan lågor dyka upp från huvuden på ena sidan av motorn eller den andra, vilket indikerar ojämnheter. IR-systemet styr fjärilarna och säkerställer bränsleflödet.

Sprint Car-motorer använder konstantflödesinsprutning. Detta förlitar sig på en mätare, även känd som en fatventil, för att leverera rätt mängd bensin. Fjärilens position i förhållande till spolen bestämmer mängden bensin som används. En läckage-down-mätare används för att fastställa detta förhållande.

Vi har funnit att mellan 18 och 24 procent fungerar bra för de flesta motorer. Fatventilen levererar bränslet till munstyckena. Den är precisionsborrad till exakta storlekar för att säkerställa bränsle lbs./h. Varje cylinder kommer med en separat cylinder.

Efter att motorn hade monterats satte vi lite lufttryck i vevhuset. Vi använde sedan tvålvatten för att kontrollera eventuella läckor. Vi har funnit att mellan 2 och 4 psi är mer än tillräckligt för att upptäcka några problem.

Sedan tillsätter vi olja till motorn och fäster en gammal torrsumppump till vårt oljetråg. Därefter går vi vidare till dyno för att avsluta motorn. Sprint Car-motorer har ett siktrör installerat på oljetanken. Detta gör det möjligt för oss att säkerställa att spolsektionerna håller oljenivån i tanken på en säker nivå medan motorn är igång.

Vissa äldre pumpar kan inte upprätthålla en tillräcklig mängd olja i sina tankar. För att säkerställa att insprutningen blir korrekt sida vid sida använder vi även en luftflödesmätare.

Slutsats:

Om du har lärt dig allt du behöver veta om hur man bygger en sprintbilmotor , fortsätt och bygg din egen och tävla på marknaden!

Vanliga Frågor

Vilken Typ Av Motor Har En Sprintbil?

De drivs vanligtvis av en turboladdad, metanolinsprutad overhead va V8-motor med en volym på 410 kubiktum (6,7L), och en topphastighet vid 9000 rpm.

Beroende På Den Mekaniska Inställningen, Hur Snabbt Kan Sprintbilar Gå?

Sprintbilar tävlar med och utan en massiv 7,6 m toppvinge. Sprintbilar med vingar kan generera stora nedåtkrafter som gör att de kan nå hastigheter på cirka 150 miles i timmen. Icke-vingade racingkartar har mycket mindre kraft och dragkraft nedåt, vilket gör att de kan glida genom kurvor.

Varför Har Inte Sprintbilar Startmotorer Istället?

Sprintbilar har ingen växellåda, utan väljer istället en in- och utväxellåda med snabbväxlingsdifferentialer bak för att ge snabb gasrespons. De saknar elstarter eller något annat elsystem än magneto/tändning och måste startas manuellt. Metanol används i sprintbilar av olika anledningar.

Varför Gillar Racerbilsförare Det Så Mycket?

Majoriteten av racerbilsförare föredrar metanol eller etanolbaserat bränsle av en enkel anledning. Alkoholbaserat bränsle har ett högt oktantal, vilket förbättrar bränsleekonomin. Metanol brinner renare och kallare än bensin är mindre brandfarligt och är billigare.