Hur Många Typer Av Bärgningsbilar Finns Det? Fullständig Information

Olika Typer Av Bärgningsbilar

Det finns många typer av dragbilar och de finns i en mängd olika former och storlekar, och alla är inte lika skapade. Du vet aldrig när din bil kan gå sönder.

Det spelar ingen roll om det inträffar på en parkeringsplats, på motorvägen eller i ditt eget garage. När denna svåra tid uppstår har de flesta av oss inget annat val än att ringa närmaste bogseringsbyrå för att få vårt fordon flyttat till en verkstad.

Typer Av Bärgningsbilar

Bärgningsbilar inkluderar dragbilar med flak, dragbilar med hjullyft, överdimensionerade dragbilar, integrerade truckar, bomtruckar, krok och kedja och andra typer.

Dragbilar är indelade i fyra typer, var och en med sin unika design och syfte för bogsering av olika fordon och erbjuder 24-timmars bogseringstjänster. De har var sin uppsättning fördelar, och om du befinner dig i en situation där du inte har något annat val än att ringa efter hjälp, måste du kunna ta reda på vilket alternativ som är idealiskt för dig.

Bärgningsbilar är specialfordon som kan transportera beslagtagna, handikappade eller dåligt parkerade bilar från en plats till en annan. Detta kan innefatta att flytta ett fordon som har gått sönder till en reparationsverkstad, återställa ett fordon som har skadats i en trafikolycka eller återställa ett fordon till en körbar yta i dåligt väder.

Hur Många Typer Av Dragbilar Finns Det?

Dessa är typerna av dragbilar .

Integrerade Dragbilar

Den integrerade dragbilen är den sista formen av dragfordonet. Dessa lastbilar är byggda för att bogsera andra stora riggar, så förvänta dig inte att någon kommer ut och hämtar din lilla halvkombi eller ens din stora 44. Bogserbilar med integrerad bogserkapacitet kan bogsera ett brett utbud av fordon, inklusive entreprenadutrustning, bussar och andra lastbilar.

Dragbilar Med Hjullyft

Denna dragbil liknar en dragbil med krok och kedja, men istället för en metallkrok och kedja använder de en mekanism som hakar runt fordonets fram- eller bakdäck (om bilen är framhjulsdriven eller bakhjulsdriven).

Fordonets fästa ände lyfts upp i luften med en hydraulisk hiss eller pneumatisk hiss, vilket gör att den kan dras av. Denna form av dragbil eliminerar behovet av kedjor och krokar, men den har ändå nackdelen att den inte är lämplig för fyrhjulsdrivna fordon på grund av risken för skador på drivlinan.

Dragbilar Med Krok Och Kedja

De mest kända bärgningsbilarna är de med krokar eller kedjor. Men på grund av den potentiella skada de kan göra på drivlinan och det slitage de medför på däcken, används de inte längre i stor utsträckning. Kedjan kan också orsaka skador på fordonets stötfångare, vilket inte är önskvärt.

En lastbil med krok och kätting har fördelen att den är mer kompakt än en flak, vilket gör att den kan passa in på trånga platser för att hämta fordon. I denna mening kan de helt enkelt användas för att bogsera en bil en kort sträcka till säkerhet eller för att hämta den från en problematisk situation.

Flak Dragbilar

Flakbärgare är den vanligaste bärgningsbilen, speciellt för personbilar. Denna dragbil har en stor flak som kan lutas, vilket gör att föraren kan sänka baksidan av flaket till marken samtidigt som den höjer framsidan av flaket i luften, vilket gör att en bil kan köras eller skjutas upp på lastbilens flak med hjälp av en kedja och vinsch.

Sängen kan jämnas ut igen när bilen väl är helt på lastbilsflaket, och bilen kan sedan säkras.

För fordon som har fått allvarliga skador eller varit inblandade i en olycka är en bärgningsbil med flak det bästa valet. Om den inte kan köras måste den dras upp på sängen, vilket kan resultera i mer skada.

Låga fordon kanske inte kan passa in i en lastbil med flak. Att meddela en operatör att ditt fordon är för lågt kan tillåta dem att ta med nödvändig utrustning eller en annan lastbil till din plats.

Boom Trucks

Bomtruckar är utrustade med en hydraulisk arm, även känd som en bom. Det är en hydraulisk arm som kan justeras för att bärga bilar från diken och över vallar. Den lyfter föremålet med ett krok- och kedjesystem och är idealiskt för tung bärgning eller bogsering. Dragbilsförare använder numera selar och bälteslyftar för att bogsera eftersom de är säkrare.

Överdimensionerad Bogsering

Det finns även stora dragfordon och integrerade dragbilar. Dessa är bogser- och dragfordon för storskalig verksamhet. Även om dessa bärgningsbilar kan ses dra stora båtar och bilar på vägarna, är de inte din genomsnittliga bärgningsbil.

Även om de flesta bogseringsföretag inte har dem i sina flottor, kan de användas om du behöver transportera stora fordon eller anläggningsutrustning.

Bärgningsbil Stilar

  • Nissan Frontier: 6 250 3 048 kg.
  • Ford Ranger: 3 500 3 402 kg.
  • GMC Canyon: 3 500, 31 775 kg
  • Chevrolet Colorado: 1 588 kg 3 175 kg.
  • Jeep Gladiator: 4 000 3 470 kg.
  • Honda Ridgeline: 1 500 2 268 kg.
  • Toyota Tacoma: 1 588 kg 3 084 kg.

Slutsats

Varje bärgningsbil använder en annan typ av mekanism beroende på omständigheterna. En kompetent bogserfirma kommer att vara väl insatt i de olika typerna av dragbilar och kommer att kunna förse sina kunder med den mest lämpliga dragbilen. Alla bärgningsbilsförare måste ha en god förståelse för varje lastbil för att kunna ge säker och pålitlig bogsering.

Vanliga Frågor

Vilken Typ Av Bärgningsbil är Vanligast?

Den vanligaste typen av dragbil är dragbil med flak, som du med största sannolikhet har sett på vägen. På grund av sin långa tomma bädd baktill kallas den även för en rullande lastbil. Denna säng kan användas för att säkra bilar och andra fordon. Detta fordons bädd kan flyttas uppåt eller nedåt med hydraulik.

Vad är Skillnaden Mellan En Bärgningsbil Och En Vrakbil?

De primära skillnaderna mellan vrakbils- och bärgningsbilschaufförer är deras arbetsgivare och vidden av deras ansvar. Medan båda jobben innebär bogsering av bilar, bogser en bärgningsbilschaufför normalt endast bilar. De är vanligtvis inte behöriga att utföra reparations- eller underhållsarbeten, medan en vrakbilschaufför är det.

Vilken Utrustning Krävs För En Bärgningsbil?

För att säkra stort löst gods måste minst fyra remmar eller kedjor ingå i bärgningsbilens säkerhetsutrustning. Ett tillräckligt antal dörr- och hjulband bör också finnas. Dessa band används för att säkerställa att dörrarna inte svänger upp eller att hjulen stannar på plats under transport.

Hur Många Axlar Finns På En Bärgningsbil?

En lätt lastbil kan ha bara två axlar, medan en medelstor till tung lastbil kan ha tre. Du kan lägga till en fallaxel för att göra den till fyra axlar för en fembilstransportör, eller till och med en annan droppaxel för en dragkapacitet som väldigt få människor någonsin kommer att vilja ha. Fallaxlarna är normalt reserverade för bilflyttare. De flesta bärgningsbilar är byggda på 250 eller 350 lastbilschassier.