Sex Olika Typer Av Små Passagerarflygplan

Typer Av Små Passagerarplan

Har du någonsin tänkt på vad de olika typerna av små passagerarplan är ? Det finns många sätt att identifiera flygplan efter typ. Först måste du skilja mellan plan som är lättare än luft och tyngre än luft. I Small Planes är sittplatserna för passagerare ofta sextio till hundra.

Embraer hundra sjuttiofem kommer att färdas 1 800 miles med en marschhastighet på 545 miles per timme. Eftersom de är mindre än andra flygbolag är solskensflygplanen ett ekonomiskt val. Sittplatserna är lika uppdelade i 2 sektioner på vardera sidan av mittgången. Större jets har 3 sektioner och 2 gångar.

Små jetplan fungerar som standard för regionala rutter. Som ett resultat av att de förbrukar mindre bränsle och behöver mindre investeringar, kommer ägare snabbt att skörda vinst genom att flyga sitt plan till standarddestinationer från större centrala nav. Här diskuterar vi typer av små passagerarplan , deras funktioner och deras principer.

Typer Av Små Passagerarplan

Tupolev Tu-334. Fairchild Dornier 328JET. Fokker 70. Harbin Y-12. Dessa är de olika typerna av små plan.

Tupolev Tu-334

Tupolev Tu-334. Designad för att ersätta Tu-134, Tu-334 var en liten och medeldistans farkost skapad med avsikten att vara i drift överallt på planeten. Tyvärr skrotades detta hantverk efter att ryska hantverksföretag 2009 bestämde sig för att avsluta programmet.

Design

Den ursprungliga Tu-334 byggdes för att bära sjuttiotvå passagerare. Tolv skulle vara i första klass, medan sextio var i turistklass. Den motsatta möjligheten var att ha 102 passagerare i en enda högdensitetshytt.

Tu-334-100C var en annan variant av detta farkost. Det var en kombinationsryttare/fraktfartyg. Tu 334-120 hade kraftfulla Rolls-Royce BR715-55-motorer.

Andra planerare varianter bifogade Tu-334-1-D, som var en sträckt och utökad version. Tu-334-120D hade Rolls Royce BR-715-55-motorer. Tu-336 designades för att bränna flytande fossilt bränsle. Tu-354 kan också vara vilken annan sträckt version som helst.

Prestanda

Planet kunde kryssa i 820 km/h och tillryggalägga 3 150 km. Den kan enkelt och snabbt nå sin marschhöjd på trettiofem tusen fot. Med en total längd på trettioen. Vingspannet på tjugonio. 26 m med en höjd på 9,38 m och ett vingspann på tjugonio. Dessa typer av små flygplan erbjuder bekväm resa på 1,77 m.

Fairchild Dornier

Fairchild-Dornier 328JET är ett litet kommersiellt plan baserat mestadels på den turbopropdrivna Dornier 328, utvecklad av den tyska hantverkstillverkaren Dornier Luftfahrt GmbH. Det skulle vara det sista Dornier-designade hantverket som tillverkades före företagets kollaps på det första 2000-talet.

Design

Dornier 328 är ett regionalt flygplan med dubbla turbopropmotorer, huvudsakligen designat för kortdistansresenärer; Deutsche del marknadsförde vanligtvis den typen som ett tredje generationens flygplan.

328:ans kaross är ovanligt effektiv, eftersom den har designats för högsta marschhastigheter. Det kan också närma sig och kryssa i högre hastigheter än de flesta turbopropdrivna flygplan, vilket gör det mycket mer pronto runt jetliners under landningsinflygningar.

Den är utrustad med ett par Pratt och Whitney PW119C turbopropmotorer som driver absolut reversibla Hartzell HD-E6C-3B propellrar. Propellerbladen genererar betydligt mindre buller jämfört med sina moderna motsvarigheter på grund av alternativ som deras lägre rotationshastighet.

Kroppen på 328 tillåter ett bekvämt sätesarrangemang med tre sida, flygbolagsstil att användas, vidare som en tät, fyrkantad konfiguration för att rymma ett större antal resenärer, varav den är redo att bära maximalt tjugosju.

Glascockpiten med dubbla besättningar på 328:an är försedd med en Honeywell Primus 2000 astronautiksvit, och därför har cockpiten ett elektroniskt flyginstrumentsystem som består av 5 tjugox sjutton,5 cm ray tube (CRT) monitorer.

Det centrala gasurladdningsröret är motorindikerings- och besättningslarmsystemet, medan 2 inre CRT:er används som multifunktionella skärmar och därför fungerar de yttre två CRT:erna som de primära flygskärmarna.

Prestanda

Den kan klättra i nästan 3690 fpm och nå en maxhastighet på 400 km

Fokker 70

Fokker 70 är ett smalkropps, tvåmotorigt, medeldistans, jetmotor regionalplan tillverkat av Fokker. Det designades ursprungligen som en mindre version av Fokker 100. Fokker F28 Fellowship var det första Fokker-tillverkade jetflygplanet. Fyrtiosju flygplan och ett exempel har tillverkats i fabrik sedan F70:s första flygning 1993. Tjugotre av dessa flygplan är fortfarande i trafik med flygbolag över hela världen från och med 2022.

Design

Fokker70 drivs av 2 Rolls-Royce Tay 620 turbofläktar placerade på baksidan av karossen, med 61,6 KN (6 282 kg.) dragkraften. Lasten varierar från tjugotvå 673 kg (22 673 kg.) När den är tom kan belastningen vara upp till 41 730 kg (41 730 kg). som mest startvikt (MTOW).

Den 178 cm långa bakdelen har en luftbroms som är nästan identisk med BAe 146. Detta gör att den kan justeras med 5,5-flygplanet vid landningsområdet i London. Dess flygsvit ser ut som Fokker 100. Vill du bli av med sav från din bil? Om du inte vet någonting, följ stegen för att ta bort en sav.

Prestanda

De kryssar i 845 km/h (845 km/h, 456 kända), har en räckvidd på 3 410 km (2 119 mi), 1 841 Nmi och ett servicetak på 11 000 m (36 27,1 m).

Harbin, Y-12

Harbin Y-12 är ett nyttoflygplan byggt av Harbin Aircraft Industry Group (HAIG).

Design

Den mäter 14,86 m lång (14,6 m 9 tum) och är 5,575 m höjd (5,5 m 3 tum). Två besättningar tilldelas vanligtvis till den, med en maximal kapacitet på 17 max/1 700 kg (1 700 kg). max nyttolast. Vingytan mäter 34,27 m2 (368,9 sq.ft).

Prestanda

Maxhastigheten är 328 km/h, marschfarten är 292 km/h. Räckvidden är 1 340 km (830 mi, 720 Nmi) vid econ cruise, 45 min reserver vid 3 000 m (9 256,9 m). Stighastigheten är 8,1 m/s (1.179,8 m/min), 1,4 m/s (1,4 m/s) med en motor. Vingbelastningen är 145,9 kg/m2 (29,9 Ib./sq ft).

Gippsland Aeronautics

Gipps Aero GA8 Airvan 8) är en enmotorig bruksbåt fabrik tillverkad av Gipps Aero (tidigare kallad Gippsland Aeronautics) i Victoria, Australien. Den har förmågan att bära vikten av åtta passagerare, såväl som piloten.

GA8 var designad för fjärranvändning och på strama landningsbanor. Den kan utföra uppgifter som ryttartjänster, frakt, observation, blick, hopp och intelligens.

Design

Den har en längd på 8,95 m (8,8 m 4 tum) och en höjd på 3,89 m (3,7 m 9 tum). Vingarea: 19,32 m2 (208,0 sq ft) och bildförhållandet är nästan 7,9:1. Detta plans tomvikt är 997 kg (997 kg). ), och den maximala startvikten är 1 814 kg (1 814 kg.). Den har en bränslekapacitet: 340 L (74,8 Imp Gallons). Den har vanligtvis en 2-bladig Hartzell F8475R propeller med konstant hastighet.

Prestanda

Maxhastigheten är 241 km/h och kryssningshastigheten är 222 km/h. Stopphastigheten på 97 km/h är den maximala och räckvidden är cirka 1 352 km (840 mi/730 Nm).

PAC P-750 XSTOL

PAC P-750 XSTOL (tidigare kallad 750XL) är ett verktygsplan av standard-all-metall lågvinge-flygplansstil, med fastsatt velocipedram. Alla versioner drivs av 750 hk (560 kW), Pratt & Whitney Canada PT6 turboprop. Dess designad och tillverkad i Hamilton, Nya Zeeland av Stillahavsregionen begränsad.

Design

PAC P-750 XSTOL har en längd på 11,11 m (11,0 m 5 tum) och en höjd på 3,88 m (3,7 m 9 tum). Den har kapacitet för tio personer, inklusive en pilot. Vingytan är cirka 24,88 m2 (267,8 sq ft).

Prestanda

Maxhastigheten för PAC P-750 XSTOL är 315 km/h (315 km/h, 170 vet), kryssningshastigheten är 259 km/h (259 km/h, 140 vet) och stopphastigheten är 107 km/h (106 km/h, 58 km.) Tomgångskraft.

Nedåträckvidden är 2 183 km (1 356 mi, 1 179 Nmi), och uthålligheten är 8 timmar. Detta plan har en markrulle för start som är 219,8m/220m SL och en landningsrulle på 165,5m/166m (SL).

Slutsats

Även om vi bara har diskuterat ett fåtal typer av små flygplan, finns det många typer av små passagerarflygplan , av vilka några avvecklas eftersom de inte är väl respekterade eller har andra problem. Vi har turen att ha små flygplan.

Vanliga Frågor

Är Ett Litet Plan Som Liknar Ett Flygplan Av Typen General Aviation.

Nej. Allmänflygplan är de plan som trafikeras under 14 CFR halv 91-regler, som mycket väl kan vara vilken klass av flygplan som helst, tillsammans med transportklass och rotorfarkoster. Dessutom verkar flygplan som opererades under fjorton CFR-delar121 och etthundratrettiofem, som kan vara små flygplan, inte vara tänkta på General Aviation-farkoster som en gång opererade under dessa regler.

Vad är Användningen För Mindre Plan?

Mindre plan är flygplan som har en bruttostartvikt på tolv 227 kg. (5 670 kg) eller mindre. De mindre planen används för transport- och frakttransportmedel, titta på, fotografering och olika roller, likaså som personligt bruk.

Hur Långt Kan Ett Litet Plan Flyga På En Enda Flygning?

Små plan kommer att ta sig allt från femhundra transportmil till uppemot 1500 transportmil, räknat på bränslebelastning och fakultativ tankkonfiguration. Mitten av detta varierar verkar vara vanligt.

Vilken Typ Av Litet Plan är Bäst?

Du har många alternativ att välja mellan när du ska välja rätt småplan. Det beror dock väldigt mycket på om du tänker använda ditt plan, och den modellen du är mest bekväm med.

Hur Mycket Kostar Det Att äga Ett Litet Plan?

Dessa plan kan rymma upp till 2 personer, och de är mycket billigare än flermotoriga flygplan. I allmänhet kommer du att betala mellan och för ett plan med mer än en motor.