Vad är Skillnaden Mellan Bromsbelägg Och Bromsbelägg? Guide

Det är Skillnad På Bromsbelägg Och Bromsbelägg

Bromsbackar och belägg är de två huvudkomponenterna i varje bils bromssystem. Bromssystemet kan vara antingen en trumma eller en skiva, beroende på fordonet. Trumbromsen använder bromsskor medan skivbromsen använder bromsbelägg . Vilken skillnad är det mellan bromsbelägg och bromsbelägg .

Även om de har olika manövermekanismer och design, är det grundläggande syftet med båda komponenterna att sakta ner och stoppa ett fordon. Låt oss prata om skillnaderna mellan dem samtidigt som vi gör samma sak. Människor tar ofta sina bilraster för givet, särskilt när de är i gott skick.

Skillnaden Mellan Bromsbelägg Och Bromsbelägg

Kraftens riktning är den primära skillnaden mellan bromsbackar och belägg. Bromsbelägg hindrar bilen från att röra sig närmare varandra medan bromsbackar hindrar den från att trycka utåt. Bromsbelägg är placerade runt en skiva som kallas en rotor snarare än i en bromstrumma.

Bromssystemet är en viktig komponent i din bil eftersom det skyddar dig och andra trafikanter. Du kanske överväger bromsbelägget kontra bromsbacksdilemmat. Det är viktigt att komma ihåg att bromsbelägg och bromsskor inte är samma saker, trots att de gör samma sak.

Se till att läsa denna fullständiga handledning som diskuterar skillnaderna mellan de två och hur de båda fungerar. Den här boken kommer att förklara allt du behöver om bromsbelägg och bromsbelägg samt deras betydelse.

Vad är Bromsbelägg Och Vad är Deras Funktioner?

Bromsbelägg är platta stålstycken med ett tjockt friktionslager på ena sidan. De används i skivbromsar. Vilken typ av friktionsmaterial som används kommer att variera beroende på fordonets storlek och typ, såväl som bromsoktypen.

Skivbromssystemet aktiveras genom att föraren trycker ner bromspedalen. Huvudcylindern, som i huvudsak är en kolv omsluten av en bromsvätska, trycks mot denna. Som ett resultat saktar hjulet ner. Din bils energi omvandlas till värmeavfall när den stannar.

Eftersom kyltiden för skivan är kortare ger denna broms större stoppkraft än trumbromsar. Som ett resultat av användningen tunnas friktionsmaterialskiktet ut med tiden, och bromsbeläggen måste till slut bytas ut.

Vad är Bromsbackar Och Vad är Deras Funktioner?

Bromsbackar överför bromsbelägget inuti bromstrumsystem. De är gjorda av en böjd metallbit med friktionsmaterial på ena sidan. En hjulcylinder i trumbromssystemet tvingar bromsbacken utåt mot trummans inre när föraren bromsar.

Energi tillförs då den kinetiska energin sprids till följd av friktionen mellan fodret och trumman när bilen bromsar.

Bromsskor används ofta för bakaxeln, särskilt eftersom de flesta moderna bilar bromsar mer abrupt på framhjulen, vilket minskar värmen som bakbromsarna måste tåla. Förutom att vara effektivare som parkeringsbroms är trumbromssystem billigare att tillverka.

Skillnaden Mellan Bromsbackar Och Bromsbelägg

Fram Eller Bak

Trots de många fördelarna med bromsbackar kräver trumbromsar bak- eller fyrhjulsdrift. Dessa typer av bromsar kan inte användas framtill på bilen, så om du har ett framhjulsdrivet fordon med bromsar som måste ansättas framtill, behöver du bromsbelägg istället för skor.

Dessutom kan du inte använda de två tillsammans, så om din bil har trumbromsar kan du inte använda bromsbelägg på dem, och skivbromsar kan inte användas med bromsbackar. Som ett resultat är att veta vad din bil är kapabel till och vilken typ av drivning den har en viktig del i valet mellan dessa två typer av bromsar.

Effektivitet

Bromsbackar är tillverkade av ett slitstarkt material som tål hög friktion. Du kan också se när skon blir sliten eftersom den har ett svagare stopp och kräver mer pedalkontakt.

Detta gör den mer pålitlig än dynan, som har en tydlig varning. Även om det är lättare att byta dynan och kan göras på egen hand, behöver skon bytas ut mer sällan.

Friktion

Den bästa anledningen till att använda en bromsback är att den består av ett ämne som ger trumman friktion. Dynan har viss friktion, men den är inte lika mycket som skon. Detta innebär att när du behöver ett starkt avbrott kommer skon att ha den starkaste dragkraften och kraften, medan dynan kommer att stanna långsammast.

Bromsbeläggen är mer friktionsfri än skon eftersom den trycker på skivan för att trycka in den i bilen. Men eftersom dynan också utsätts för mycket stress, kan du förvänta dig att se slitage på den, precis som bilen.

Placera

Den grundläggande skillnaden mellan de två typerna av bromsbelägg och bromsbelägg är var de är installerade i fordonet. Bromsbackar designades för att passa trumbromsar. Skivbromsbackar, å andra sidan, placeras ovanpå och trycksätter skivorna när de appliceras.

Är Bromsbelägg Och Skor Samma Sak?

Kraftens riktning är den primära skillnaden mellan bromsbackar och belägg. Medan bromsbelägg hindrar bilen från att röra sig närmare varandra, stoppar bromsbackarna den genom att trycka utåt. Bromsbelägg är placerade runt en skiva som kallas en rotor, snarare än i en trumma.

Vad är Bromsbelägg Och Bromsbelägg?

Bromsbackar går in i bromstrumman och bromsbelägg går in i bromsoket som omger bromsskivan. Bromsbackar håller i allmänhet längre än bromsbelägg. Eftersom de är monterade på bakaxeln fungerar bromsbackarna mycket mindre effektivt.

Bromsbelägg Kontra Bromsbelägg

Bromsbeläggen är den svarta substansen som grips av det röda bromsoket i denna illustration av en skivbroms för bilar. När bromsen ansätts får bromsbelägget på bromsbelägget fysisk kontakt med metallbromsskivan (rotorn).

Slutsats

Det finns många anledningar att välja bromsbackar framför bromsbelägg. Hur kan du se skillnad på bromsbelägg och bromsbelägg ? Tack och lov, när du väl känner till alla uppgifter, är det inte svårt att fatta ett beslut.

Eftersom de två inte stör varandra kan du använda både kuddar och skor i samma bil om du vill; till exempel är det normalt att använda en för nödbromsning och den andra för vanlig bromsning.

De flesta moderna bilar inkluderar en bromssko, eller en kombinerad bromssko, i deras nödsystem, vilket generellt anses vara säkrare än belägg eftersom det ger ett mer konsekvent stopp.

Även om du inte kan byta bromsbelägg eller skor på samma hjul, är det möjligt att göra det på olika hjul genom att använda bromsbelägg med trumbromsar samt bromsbackar med skivbromsar. Faktum är att många bilar, särskilt mindre fordon, använder en kombination av de två, med skivbromsar på framaxeln och trumbromsar på bakaxeln.

Vanliga Frågor

Behöver Jag Köpa Bromsbackar Eller Bromsbelägg?

Trumbromsar kräver bak- eller fyrhjulsdrivet fordon; framhjulsdrivna fordon kräver ofta bromsbelägg snarare än skor. Dessutom kan du inte blanda och kombinera. Trumbromsar kan inte användas med bromsbelägg och skivbromsar kan inte användas med bromsbackar.

Kommer Alla Bilar Utrustade Med Bromsbackar?

Alla nya bilar och lätta lastbilar levereras som standard med skivbromsar fram. De flesta bilar har också bakre skivbromsar, medan vissa billigare modeller fortfarande har bakre trumbromsar. Med skivbromsar är det normala tillvägagångssättet att endast byta ut bromsbeläggen och, om nödvändigt, sätta upp rotorerna igen på en svarv för att ge en jämn och slät yta.

Hur Länge Kan Bromsbackar Hålla?

I stadsbruk tros bromsbelägg och skor hålla mellan 30 000 och 35 000 kilometer. Bromsar kan hålla 80 000 miles eller mer i mindre krävande scenarier som mellanstatliga resor i lätt trafik.

Hur Ofta Ska Bromsbackar Behöva Bytas?

Bromsbackar och belägg kan användas upp till 50 000 miles på vissa fordon medan andra bara kan hålla 10 000 miles. Din körstil, bromsbeläggskvalitet, fordonsvikt, körförhållanden och körstil påverkar alla tiden mellan bromsbelägg och skobyte.