Är Jetbränsle Billigare än Bensin? Fullständig Information

Är Jetbränsle Billigare än Bensin?

Har du någon gång stannat upp för att fundera över vad som är flygbränsle? Eller kanske har du längtat efter att få bort ditt gamla fordon från flygbränsle och förvandla det till ett annat raketfordon! Så, är jetbränsle billigare än bensin?

Strömbränsle och bensin liknar varandra, men du kan inte bara köra vilket fordon som helst på flygbränsle. Innan jag går in på kontraster, låt mig dela lite data om strömmen eller flygbränslet. Ett flygplans flygkraft är en av dess viktigaste saker.

De styrs intensivt av offentliga och världsomspännande organ. ASTM International i USA kontrollerar allmänna standarder för affärsplan, medan den amerikanska försvarsavdelningen styr militära plan.

Det finns två grundläggande typer av strömbränsle: Jet A och Jet B. De kan variera i kvalitet, eller till och med risken för frysning. Fly B används vanligtvis för militära uppgifter och regioner med hemskt klimat. Fluga och bränsle består båda av en lång rad kolväten som kommer från raffinering av olja. Där fyllningarna varierar är exakt vad kolväten varje sort innehåller.

Gas består av kolväten som innehåller någonstans mellan 7 och 11 kolpartiklar med väteatomer anslutna. Strömbränsle innehåller alltså mer kolväten i 12 till 15 kolpartiklar. Strömbränsle utgör majoriteten av lampoljan.

Bränslet som flygplan och bilar skulle kunna använda är teoretiskt liknande. Villkoren för flygplan kommer att skilja sig från normala körförhållanden. Temperaturer i resan för flygplan kan sjunka till under 40 C. Vid denna låga temperatur skulle typiskt bränsle nästan säkert frysa, och så småningom göra ett legitimt brinnstopp.

Lampolja är ett utmärkt flygbränsle eftersom det har en lägre chans att frysa. Lampolja har också en högre flampunkt, vilket gör den mycket säkrare för att förhindra improviserad bränning. Bränslets lägre fryspunkt och högre brandpunkter gör att det har ett bredare utbud av säkra funktionstemperaturer.

En annan skillnad mellan gas eller flygbränsle är tilläggen till den allmänna Mishmash för streamfuel. Flygbränsle är infunderat med antikorrosiva, avisnings- och antibakteriella specialister för att göra det resistent mot statiska föreningar. Detta säkerställer att det inte finns några farliga förhållanden när du flyger ovanför.

Flygbränsle kan användas för fordon men inte i dieselmotorer. Lampoljeströmsbränsle och diesel är tillräckligt jämförbara för att överväga korsnytta och skulle ge en jämförande utställning. Även om jag inte skulle föreslå att köra en ström på diesel. Förutom att detta helt enkelt var en cool hypotetisk användning, involverade Toyota att flyga bränsle i Toyota Hilux på deras isiga lastbil 2012, som visas av Wired.

Rapporten visar att dieselmotorn skulle kunna fungera utan vanlig bensin. Äntligen är kontrasten mellan gas och flygbränsle kolvätepartiklarna och de tillsatta ämnena i bränslet. Båda kan erhållas från råolja och varje motor förbränner bränslet.

Känner Du Till Jet Fuel?

Strömbränsle är kanske det viktigaste kravet för flygaktivitet. Tyvärr har inte alla flygexperter och administratörer samma grundläggande kunskap om de olika flugenergierna. Andra kan inte förstå detaljerna. Den här guiden kommer att ta en titt på de olika flygbränslena, deras detaljer och deras användning i ett annat flygplan.

Typer Av Flygbränsle

Precis som fordon kan flygplan använda originalkrafter, men två är de mest kända Jet Fuel och AVGAS. Personliga lyxplan, affärsplan och flygelektronik, flygplan använder och förlitar sig på Jet Fuel och AVGAS för att fungera skickligt. Ett flygplans motortyp är nyckeln till att välja rätt flygbränsle.

Flygbränsle

Detta är en raffinerad lampoljebaserad, tråkig sorts bränsle som används i flygplan med turbinmotorer, inklusive turboprops och strömmotorer. Jet An och Jet A är de två huvudtyperna av strömbränsle. Även om båda aggregaten kan användas omväxlande av flygadministratörer för sina flygaktiviteter, finns det vissa skillnader i sammansättningen av detaljer.

Till exempel har Jet A1 en lägre kant av att frysa över (- 47OC) än Jet A (- 40OC), vilket gör det rimligt för långa sträckor globala flygningar, särskilt de som flyger över polarbanor. Dessutom, inte alls som Jet A, Jet A1 har tillsatta ämnen av statisk dissipator, vilket minskar eventuella statiska laddningar som kan formas under utvecklingen av bränslet.

Fly fuel Stream A1 är den mest populära i USA. Den används för att styra alla flygplan. Stream A1 och Jet An är enklare att få tag på än AVGAS eftersom flygbränsle först faller av under raffineringssystemet. Dess grundläggande raffineringsprocess gör också Jet Fuel mycket billigare än AVGAS.

AVGAS

AVGAS, även känd som flygande gas, används för att driva konventionella propellerplan och småcylindriga motorflygplan. Detta inkluderar flygplan som arbetas av privata piloter, flygförberedande flygplan och flygklubbar. AVGAS innehåller blygsamma mängder tetraetylbly, ett ämne som förhindrar skador på motorexplosionen eller dunsar.

Tragiskt nog är tetraetylbly skadligt för människor när det andas in eller förtärs i cirkulationssystemet. Lyckligtvis pågår ansträngningar för att döda den från AVGAS. Det finns två huvudtyper av AVGAS, AVGAS 100LL och AVGAS 100. Den betydande skillnaden mellan de två är hur mycket tetraetylbly, där AVGAS 100 har en högre blyhalt än AVGAS 100LL.

Flygbränsle

Under extraordinära omständigheter använder flygadministratörer olika flygbränsle, inklusive:

Flyga B

Det är det mest normala valet för Jet Fuel och AVGAS vid gemensam flygning, och den innehåller en lätt kombination av 70 % gas och 30 % lampolja. Stream B är lämplig för länder med extrem kyla som Kanada och Alaska. Den har en lägre fryspunkt på 60OC. Det är otroligt brännbart och riskabelt att ha att göra med.

TS-1

Denna typ av strömbränsle är normalt i Ryssland, och det är justerat till en fryskant över 50°C, vilket gör det idealiskt för att flyga i svala områden. Eftersom TS-3 cms flampunkt är 28OC har den hög oförutsägbarhet.

JP-8

Den här typen av strömbränsle fungerar övervägande med militära plan, till exempel amerikanska militärer och Natos flygbaserade väpnade styrkor. JP-8 innehåller mot konsumtion tillsatta ämnen och är avsedd för flygplan utan varmare.

Jetbränsletestning Och Inspektion

MySpace forskningscenter kan tillhandahålla fullströmsbränsletestning för JET-A, JP5, JP8 eller andra flygkrafter. Testning görs i enlighet med industristandarder, ASTM, IP och IAT A. Nå oss för att lära dig ännu mer idag.

Flygbränsle och gas är helt olika under ganska lång tid. Till exempel bör flygkrafter uppfylla stränga förutsättningar för flygegenskaper som flampunkter och kanten. Autogas kan frysa, och autogas måste passera genom avgassystem för att minska föroreningen.

Det Finns Fyra Grundläggande Typer Av Flygbränsle

  1. Strömbränsle (även känd som Jet A-1 eller Lamp Oil)
  2. Lampa bränslegaskombination (Jet B)
  3. Flygbränsle (avgas)
  4. Biofotogen

Ström A, den mest kända typen av flygbränsle, produceras med lampolja och är som dieselbränsle. Avgas är som det du använder i ditt fordon, men det är inte planerat för den användningen. Nedan finns en diskussion om flygbränsle och gas.

Vad är Den Största Skillnaden Mellan Avgas Och Gas?

Flying gas har tetraetylled tillsatta ämnen för att smörja motorn. Autogas var utan bly 1986. Avgas är en blandning av bly och bensin. Detta beror på att inget rimligt alternativ har hittats, trots långa tester. Att använda blyhaltig avgas i ett avancerat fordon skulle förstöra delar som avgassystemet.

Alternativt skulle Jet-A inte fungera på en gasmotor. Det skulle vara som att lägga diesel i din förbränningsmotor. Det kommer inte att fungera. Jet-A skulle kunna användas i dieselmotorfordon; det saknar dock ett fett som finns i gatudiesel.

Slutsatser

Fly Fuel har dessutom en lägre tjocklek än standardgas. Det är allt vi vet om Jet Fuel. Jet Fuel är inte lika tjock som vanlig gas. Jet Fuel är mindre benäget att hindra rör och effektivt färdas genom planet. Jet Fuel är i slutändan billigare än vanlig gas.

Vanliga Frågor

Strömbränsle är Billigare än Andra Typer Av Bränsle.

Fly A-bränsle är billigare än 100 LL (avgas) eftersom det är enklare och mer kostnadseffektivt att tillverka, lättare att transportera genom rörledningar och kan användas i större kvantiteter, vilket uppmuntrar till stordriftsfördelar.

Varför är Strömbränsle Dyrare än Gas?

Flygbränsle kräver inte lika mycket raffinering, och det är inte lika dyrt att transportera eftersom flygplan får det i massa (och inte behöver dra upp till små sifoner för att få det). Raffinering av bränsle är en extra kostnad.

Vad Händer Om Du Fyller På Bränsle I Ett Fordon?

I det långa loppet kan det skada motorn, stoppa injektorerna och så, men en touch av flygbränsle i ett dieselfordon är bra. Det skulle inte fungera i en bensinbil.

Kommer En Diesel Att Köras På Jet-A?

Det är omöjligt att det kommer att köras. Fly An är rimligt för dieselmotorer, men det missar målet som en av de salvor som finns i gatudiesel.