Generatorrems Gnisslande Efter Byte Orsaker + Lösning

Generatorrem Gnisslar Efter Byte

Ett generatorremspip efter byte är ett högt, högt tjut som kan höras från motorrummet. Det här problemet är vanligast efter att generatorremmen har bytts ut. Men det kan också hända utan andra problem med generatorrem.

För det första kan bältet gnisa/virra när det värms upp och trycknivåerna återgår inte till det normala efter flera minuter. Detta orsakas vanligtvis av en misstänkt remskiva eller en serpentinrem med gummikomponenter av dålig kvalitet som är fästa längs dess längd mellan motor-/remaxelenheterna.

Ett serpentinbälte kan orsaka ganska väsande ljud. Du kanske märker ett högre väsande ljud i din bils motor. Detta kan bero på att ett eller båda bältena blir dåliga. I den här artikeln kommer vi att undersöka vad som orsakar dem i första hand, samt ge några tips för diagnos om något låter fel med någon av inställningarna.

Vad Orsakar Generatorremmens Skrik Efter Byte?

Slitagedelar av generatorremmen och remskivorna, felaktig tätning av lagerytor eller lagerytor, lösa bultar på spännare eller lagerkåpor, defekta lager och bindning mellan växlarna är några av orsakerna till generatorremsrysning efter byte . Följande är de större anledningarna till vad som orsakar generatorremmens skrik efter byte:

  1. Dålig hydraulisk remsträckare
  2. Dålig fjäderbelastad spännare
  3. Felaktigt spännlager
  4. Remskiva felinställning
  5. Dåligt bälte

Låt oss förklara dem en efter en för att veta bättre om dem.

Dålig Hydraulisk Remsträckare

En hydraulisk remsträckare kan gå sönder och orsaka ljud från bilens remmar och remskivor när den svänger. Dessa symtom kan innefatta läckor och skramlande i båda dessa komponenter.

Även om du kanske precis har bytt bälte är det värt att kolla upp andra problem. Om ljudet kommer från en hydraulisk spännare och den har installerats på bilar tillverkade av Toyota Corolla eller Matrix, så är det förmodligen det som måste fixas också!

Dålig Fjäderbelastad Spännare

Spännaren är en viktig komponent i din bils drivremssystem. Den fungerar med hjälp av en elastisk fjäder som hjälper den att justera automatiskt när den är i rörelse, men om detta tekniska underverk går dåligt, kommer du att få problem. Du kan höra konstiga ljud som kommer underifrån, där allt ska fungera smidigt.

Felaktigt Spännlager

Det finns en rulle i vissa bilar som håller fast i din fläktrem när spännaren tas bort. Detta lager finns vanligtvis i bilar med en stor rem. Den kan göra ljud eftersom den har väldigt lite inuti. Den ser till att snurra optimalt, men om den här delen misslyckas kommer de att göra ett gnisslande eller surrande ljud, vilket kan vara svårt för någon utanför din bil att höra eftersom de flesta bälten producerar samma typer av ljud; från dåliga lager också!

Skaffa ett stetoskop för att enkelt hitta källan till att ditt serpentinbälte gnisslar vid start. Det finns bara ett ställe att leta efter om du hör något ljud i din bil utom remskivan.

Ditt generatorlager kan också avge ljud som en rattpump eller AC-kompressor när de också misslyckas! Men om allt är okej med detta? Båda bältena bör bytas ut samtidigt. Vem vill inte se sin motorplats se ny ut när man kör längs natursköna motorvägar?

Remskiva Felinställning

De flesta komponenterna i din bil är remdrivna enheter. De bästa generatorerna är anslutna till motorns remskiva med hjälp av en serpentinrem. Detta gör att de kan svängas tillsammans med andra remmar, vilket gör att andra viktiga komponenter som luftkonditioneringen och värmesystemet fungerar smidigt.

Problem med remskivans inriktning kan göra att serpentinremmarna blir högljudda och spänner din motor. Felinriktning av remskivan kan förekomma i båda riktningarna. Om du märker någon växling från den ena sidan till den andra eller mot mitten, är det möjligt att din motor påverkas.

Detta kan tyda på en obalans i avståndet varje spår har skurits för sitt matchande tandmönster. Det kan också betyda att de inte alla pekar ner perfekt, utan pekar på sina respektive hjul.

Dåligt Bälte

När de går smidigt avger bälten ett gnällande ljud eller ett gnisslande ljud. Om du märker detta i din bil så är det med största sannolikhet något fel på bältet, och det bör bytas omedelbart!

Huvudsyftet med serpentinremmarna är att överföra kraft från ett ställe på motorns remskiva-hjulsystem till andra komponenter som drivs av remmar såsom startmotorer som skapar rotation med hjälp av lufttryck.

Dessa kan bli dåliga på grund av trötthet (lösa), överdriven kraft som appliceras på dem genom kollisioner, etc. Det kan producera oönskat ljud, men det kan också tyda på att vi kräver att vår alternativa uteffekt och kraft riktas någon annanstans.

Detta gör dem så frustrerande när man blir dålig: serpentinbältet är vanligtvis kopplat direkt till motorns kraftkälla, som överför sin energi ner till andra bälten som är ansvariga för att driva olika system.

Hur Fixar Man Ett Pipande Generatorbälte?

Det är inte kul att höra ditt bälte göra ett pipande ljud. Dåliga lager, spännare och felinställning av remskivor kan alla orsaka ett pipande ljud. Det är svårt att diagnostisera men vi har rätt verktyg!

Till att börja med bör du ha allt klart innan du startar, så ta en ficklampa eller pannlampa om det behövs, 2 x 10 mm hylsnycklar (eller sexkantnycklar), en platt skruvmejsel/plockarverktyg och ett stetoskop eller mekanikstetoskop.

Innan du sätter igång, tänk på att det gnisslande från generatorremmen är den främsta källan till brus. Börja med att ta bort serpentinbältet och ta sedan en titt på var det sitter samt åt vilket håll det går.

Om bältet sitter tätt och jämnt, utan några glipor eller områden där det glider, behöver inga justeringar göras eftersom det är bra att gå! Om du upptäcker att dina remmar är för lösa, justera spännremskivorna.

Det är viktigt att du inte drar åt remmarna för hårt, eftersom detta kan orsaka skador på deras lager och remskivor, vilket leder oss ingenstans!

Så låt oss börja med vårt första steg att dra åt din generatorremskivans spännare genom att ta bort dess monteringsbult eller mutter som sitter ovanpå generatorn.

För detta behöver vi en skiftnyckel eller hylsa och spärrhake så att du kan lossa bultarna som är fästa på själva remskivan, samt monteringsfästet som håller den på plats.

Nästa är vår remsträckare, som justerar dina remmar på baksidan för att ansluta till vevaxeln/vevaxeln.

Du kan ta bort bulten eller muttern som håller fast remskivornas fästbult med en skiftnyckel. Den är placerad under ditt fordon och bakom ditt motorblock nära där remmarna är anslutna.

Efter att du har lossat alla spännare på varje sida av dina bälten, är det dags att dra åt dem. Skjut remmen/remmen mot din motor tills den ligger stadigt mot remskivorna.

När du har dragit åt båda spännarnas justerare, sätt tillbaka bältena och försök sedan starta upp din bil igen för att vi ska se om vårt jobb är gjort! Om så är fallet, kontrollera dina bälten för eventuella onormala ljud eller tjut, och om det inte finns något så är du bra att gå!

Om du fortfarande hör ljudet, lossa spännarjusteringarna lite. Vänd dem i små steg så att de slutar göra det gnisslande ljudet. Om ljudet kvarstår måste ditt bälte kontrolleras av en fackman.

Om dina bälten blir slitna kan de halka eller gnissla vid låga hastigheter. Detta kan minska hästkrafterna och orsaka problem med överhettning av motorn.

Slutsats

Det kan finnas andra orsaker om din generatorrem fortfarande gnisslar efter att du har bytt ut den. Kontrollera först att alla bultar är åtdragna i båda ändarna av remsträckarens remskiva.

En andra faktor är att automatiska växellådor och luftkonditioneringsapparater kan orsaka överdrivet slitage på remmar. De belastar bältena när de rör sig i sina spår.

Låt slutligen någon inspektera under huven som vet vad de gör för att se om några slangar kan behöva bytas ut eller dras åt. Detta är allt vi vet om Generator rem Squeal efter byte .

Vanliga Frågor

Hur Kan Jag Förhindra Att Min Generator Gnisslar Och Glider?

WD-40 kan användas för att stoppa din bils motor från att skrika. Spraya det på varje bältes revben två gånger och låt dem få tid att låta dessa ångor sippra in i varje springa mellan de inre lagren; kör sedan som vanligt tills du är nöjd utan mer ljud kommer ut vid högre varvtal.

Vad Händer Om Din Generatorrem är För Lös

Din bil stannar inte om bältet är för hårt.

Varför Gnisslar Min Nya Generator?

Vanligast är borttagning av spänningsregulatorer. Det är också möjligt att remmen har glidit av sin remskiva eller att det finns lösa kopplingar till batterikablar. Däremot är gnisslande generatorer vanligtvis ett tydligt fall av lösa kopplingar. Om detta händer bör du inspektera hålet och stolpen på generatorn för smuts och skräp.