Hur Rengör Man Fördelarlocket? Steg För Steg Guide

Hur Rengör Man Fördelarlocket?

Med tiden kan fördelarlocken bli igensatta och smutsiga. Detta kan påverka motorns prestanda. Men vet du hur man rengör fördelarlocket? Det är möjligt att din bil är utrustad med en distributör, vilket är en av de väsentliga delarna för att hantera en motor.

Distributörer dirigerar högspänning som kommer från tändspolar till tändstift i precis rätt tid och ordning så att de kan tända korrekt. En fördelare är sammansatt av en axel och en rotor som är kopplade till en tändspole via en elastisk borste.

Vad är Distributor Cap Och Hur Fungerar Det?

Det är detta som orsakar strömflödet när elektricitet skickas genom ledningar, som sedan skapar spänning i andra ändar för att det hela ska gå ihop riktigt snabbt så att vi kan agera.

Underhåll är avgörande för att säkerställa att din motor går smidigt och utan problem. Underlåtenhet att utföra dessa reparationer kan orsaka allvarliga skador. Det är viktigt att vara bekant med orsakerna till problem med distributörslock och hur man förhindrar att de uppstår.

För det första skapar en tändspoles höga spänning tillräckligt med elektricitet till rotorpansaret nära varje tändstiftskontakt. Detta förklarar vad distributörer är och varför de kräver underhåll. Vi kommer in på mer information om dessa distributörer senare.

Ett av de problem som kan utvecklas med tiden är ett smutsigt eller igensatt fördelarlock. Detta kommer att få din motor att gå dåligt och kan till och med leda till skador. Det är lätt att fixa.

Steg-för-steg-guide För Hur Man Rengör Fördelarlocket?

Här är några tips som hjälper dig att rengöra din bils fördelarlock:

  1. Ta först bort all smuts eller skräp från området där tråden möter locket. Detta säkerställer att den inte stör dess rörelse när den roterar.
  2. Använd om möjligt tryckluft för att lossa smuts eller skräp som kan ha fastnat där.
  3. Spraya ett smörjmedel som WD-40 på alla kontaktområden (inklusive gängor), och rotera flera gånger för att arbeta in det ordentligt och se till att allt rör sig smidigt igen.

Om detta inte gör något, kan du behöva ta bort fördelarlocket och rengöra det ordentligt. Du kan göra detta på något av följande sätt:

  • Blötlägg den i en rengöringslösning över natten.
  • Använd stålull eller fint sandpapper för att rengöra det väl. Se till att inte skada metallkontakten inuti genom att använda för mycket tryck eller repa upp ytan.
  • Efter att ha fått det snyggt och rent kan du lägga lite smörjmedel på alla kontaktpunkter igen för att få det att fungera smidigt.

Symtom På En Dålig Distributörslock

Om din bil går dåligt kan du märka att fördelarlocket är smutsigt eller blockerat. Symtomen kan inkludera:

  • Din bil startar långsammare än vanligt.
  • Motorn fungerar inte så effektivt som den borde. Detta kan vara ett stopp eller plötsliga ryck under körning.
  • Ett avgasrör avger svart rök.
  • Motorn slår fel när en plugg inte tänder korrekt och skapar en ryckig rörelse.
  • Transmissionen kan bli svårare att växla eftersom trycket inte släpps ordentligt från fördelarlocket eller rotorankaret, vilket också kan få motorn att stanna.

Det är en bra idé att du inspekterar din fördelarlock för att se om den ska bytas ut eller rengöras om du upplever något av dessa problem.

Vad Orsakar Igensatta Fördelarlock?

Det finns flera saker som kan göra att fördelarlocket blir smutsigt eller igensatt.

  • Med tiden kan damm, smuts eller annat skräp byggas upp och orsaka problem.
  • Locket kan skadas om olja eller andra vätskor spills på den.
  • Kontakterna inuti kan bli korroderade med tiden, vilket kan göra att de fungerar dåligt.
  • Om du använder fel typ av olja eller smörjmedel på din fördelarlock, kan detta göra att den inte rör sig ordentligt.

Hur Man Fixerar Fukt I En Fördelarlock

Du måste vidta särskilda åtgärder för att avlägsna fukt från din fördelarlock.

  • Ta först bort locket. Därefter torkar du det helt. För att torka håret kan du antingen använda en hårtork med låg värme eller lägga den i solen.
  • Du bör också helt ta bort all olja eller andra smörjmedel på locket, eftersom detta kan dra till sig fukt och förvärra problemet.
  • När det är helt torrt kan du applicera ett lätt lager vaselin på alla kontaktpunkter och sätta tillbaka den på motorn.

Fördelarlocket ska hållas torrt. Men om problemet kvarstår kan det bli nödvändigt att byta ut det. Tänk på att fördelarlock bara kan användas en gång, så du måste byta ut dem om de blir skadade.

Slutsats

Det är viktigt att ta bort eventuellt bränsle från fördelaren efter att du har slutat använda den. Så här rengör du fördelarlocket .

Detta kommer också att säkerställa att det inte finns några läckor i ditt system eller på ditt motorblock innan du sätter ihop saker igen för förvaring. Se till att inte använda för mycket tryck, eftersom du kan skada känsliga inre delar om de inte är ordentligt smorda.

Vanliga Frågor

Finns Det Något Bra Sätt Att Rengöra En Fördelarlock?

För att ta bort uppbyggt material från locket, ta en skvätt WD-40 och använd en gammal trasa eller pappershandduk för att skrubba locket. När den har torkat, placera den på fördelaraxeln. Den kan också användas för att rengöra kontakterna på fördelarterminalerna, vilket möjliggör enklare start och mindre slitage.

Vad är Det Bästa Sättet Att Rengöra Insidan Av En Distributör?

Insidan kan rengöras genom att ta ut den och rengöra den med lösningsmedel. För att säkerställa att du inte skadar hamsterväxlarna är det bäst att placera fördelaren i ett skruvstycke.
Två stålblock bör placeras under fördelarkroppen för att stödja 3 eller 20 kg tryck. Med detta sagt bör du aldrig tillåta någon att lägga ett ojämnt tryck på en bildel under någon operation, inklusive att ta bort tändstift.

Kan Du Rengöra Fördelningspunkter?

Fördelarpunkter kan rengöras, men det är bäst att byta ut slitna. Eftersom smuts accelererar belastningsspänningsfall i fältspolarna, minskar deras effektivitet direkt när kontakterna är smutsiga.
Och slöseri med el leder till högre driftstemperatur och accelererad åldring av själva punkterna. Särskilt när fordonet körs med höga varvtal som en bil med överväxel. Vid uppstart stiger ingångsströmmen vilket minskar kontaktlivslängden (pitting) och även eroderar terminaltrycken.