Typer Av Testljus - Elektrisk Testning + Användningar

För bilreparationer är testljus avgörande. Typerna av testljus varierar, och du vill hitta den bästa som passar dina behov. Typer kan inkludera plug-in, batteridriven eller magnetremsa, etc. Den här artikeln ger en lista över varje typ så att du kan fatta det bästa beslutet när du köper testlampor till din butik. Ett testljus är en av de mest kritiska komponenterna i din bils elsystem.

När någon komponent har trasiga ledningar påverkar det inte bara hur bra du kan köra utan också hantera gasen effektivt! Om det här låter som något som skulle bekymra dig, läs vidare om testljus för bilar för att hjälpa till att hålla våra motorer igång utan att oroa dig för mycket när de slocknar vid precis fel tid eller plats.

En Lista över Typer Av Testljus/elektriska Testare

  1. Beröringsfri spänningstestning
  2. Neonspänningstestare
  3. Plug-in kretsanalysatorer
  4. Kontinuitetstestare
  5. Multimeter
  6. Magnetspänningstestning
  7. Digital klämmätare
  8. Wandspänningsmätare

Låt oss förklara lite om alla typer av ljustestare/elektriska testare:

Beröringsfria Spänningstestare

Beröringsfria spänningstestare är den vanligaste typen av testare som finns, och de är också ganska säkra. Med dessa enheter kan du kontrollera om det finns ström utan att behöva röra några ledningar eller delar med händerna!

Allt som behövs är att bara sticka in ena änden i ett uttag eller till och med röra vid den utanför elektriska kablar, och det kommer att släppa ut en avläsning nästan omedelbart som visar om det finns ström som flyter genom dem (i så fall, slå av alla brytare först).

För dem som tittar på säkrare sätt att testa sina elnivåer i hemmet är dessa typer av så kallade beröringsfria/induktansvoltmetrar precis vad de behöver. Induktanstestaren är en testenhet som används för att avgöra om det har skett någon förändring i spänningen i ditt hjärta.

Du kan driva den med antingen batteri eller växelström. Den har även en LED-lampa som växlar från rött för att indikera strömflöde. Det finns ljudeffekter som surrande och klick beroende på modell.

De mest grundläggande typerna rapporterar bara om det fanns någon form av signal närvarande; mer sofistikerade testare erbjuder bättre mått men kräver dyra underhållsavgifter eftersom de använder komplex teknik istället för enkla på/av-indikeringar som erbjuds av andra modeller.

Induktansverktyget möjliggör enkel beräkning utan att behöva för mycket utrustning, sätt bara in ena änden i jorduttaget på ett eluttag och stick in den andra änden i örat. Om du hör ett klickande/surrande ljud betyder det att det går elektricitet genom den punkten!

Neonspänningstestare

En neonspänningsprovare möjliggör enkel upptäckt av lågspänningskretsar som de som finns i äldre fordon såväl som många hushållsapparater. De är billiga, kompakta och mycket lätta att använda!

Anslut bara enheten till den heta sladden på din krets (där du kan förvänta dig att ström passerar) eller direkt till ett bilbatteri om det inte är tillgängligt via andra anslutningspunkter.

Neonspänningstestaren kan ge information om kontinuitet i kretsar om det finns några skadade ledare inom en viss väg. Detta bör inte hända med fungerande enheter så länge de var korrekt installerade i varje steg mellan uppstart, avstängning etc.

Eftersom de arbetar med spänningar under 100 volt kan neontestare inte hantera högre spänningar. De kan dock fortfarande visa exakta avläsningar i områden där lägre spänningar kanske inte registreras.

Plug-in Kretsanalysatorer

Dessa är idealiska för att testa kretsar på språng, särskilt om du har en bil med vissa elektriska problem. Vissa kommer att kunna upptäcka spänning, medan andra kan testa strömstyrka också, så det är viktigt att förstå vad dina behov är innan du bläddrar igenom vårt tillgängliga lager av dessa enheter eftersom deras priser varierar beroende på funktioner och kapacitet!

Typer som bara visar spänningsnivåer är mindre i storlek men mer överkomliga, medan de som erbjuder båda måste anslutas till ett eluttag eller till och med cigarettändaruttag, vilket kanske inte alltid är tillgängligt när du behöver dem som mest om de inte är designade för portabilitet som många idag tenderar att göra.

Plug-In Testern är perfekt för dem som arbetar nära fordon hela dagen i stället för att behöva krypa under en bil eller lastbil i timmar i sträck, koppla bara in en av dessa enheter till ett uttag, och den kommer att berätta om det finns tillräckligt med kraft som går genom olika delar för att initiera dem. På så sätt kan du undvika att slösa tid på att arbeta med felaktiga komponenter.

Kontinuitetstestare

En kontinuitetstestare är en enhet som hjälper dig att ta reda på om något som din enpoliga strömbrytare eller uttag fungerar korrekt. Den har antingen en krokodilklämma i ena änden, som ansluts med kablar när den berörs tillsammans, eller en annan sond som liknar denna men längre så att den inte kortsluter något annat i närheten samtidigt som den kontrollerar strömflödet genom dem båda samtidigt.

Kontinuitetstestare är utrustade på mitten som handdatorer eller med extra funktioner som de som anges ovan, som är mer avancerade och vanligtvis kräver USB-portar för att anslutas till strömförsörjning.

Det är viktigt att förstå skillnaden mellan dessa två typer av testare innan du gör ett köp eftersom du kanske inte behöver något så komplext om allt du vill ha är ett enkelt sätt att ta reda på om en del fungerar tillsammans med en annan i närheten, särskilt när det gäller till saker som redan har installerats av professionella elektriker som borde veta vad de gör.

Multimeter

En multimeter är den mest mångsidiga av alla elektriska testare, som kan utföra många olika funktioner. De flesta professionella elektriker äger minst en och kan ge avläsningar av spänning, motstånd eller frekvens, till exempel, för att bara nämna några funktioner som den erbjuder.

En multimeter är ett viktigt verktyg i varje mekanikers verktygslåda. Enheten har en boxy kropp med antingen digital eller analog avläsning, ratt för att ställa in testfunktioner samt spänningsinställningar.

Två långa ledningar som slutar i metallsonder för att testa resistorer respektive halvledare, dessa testare sträcker sig brett, men om du köper en var säker på att den håller genom att investera extra pengar i att köpa kvalitet istället (dyrare).

Solenoid Spänningstestare

Solenoidspänningsprovare används av elektriker för att mäta AC- och DC-spänningar från 100 volt upp till 600 volt. De är också multifunktionstesters, men de är enklare än en multimeter eftersom du inte behöver några batterier för detta verktyg; allt som behövs är el! Elektriker favoriter med dessa verktyg?

De är robust byggda och tål tuffa förhållanden där andra mätare inte skulle överleva eller skulle vara för tunga för att arbeta på ditt husförlängningsledningsarbete. En elektrisk enhet som testar för spänning, solenoidtestaren kan användas.

Den har två sonder, var och en med sin egen knapp eller strömbrytare på toppen av den, som trycks ned när man testar olika spänningsintervall som behövs av husägare i sina hem som vill ha sinnesfrid och veta att de har testat allt innan de använder någon apparat ansluten till eluttag utanför eller inne i hemmets garage/kontorsdörrpaneler etc.

Testarna kräver inga batterier så det finns ingen chans att du missar något eftersom din mätare tar slut. Jordfelsbrytare (GFCI), som utlöses när höga spänningsnivåer hittas i elektriska kretsar, kan ibland vara ett problem. Detta beror på felaktig kabeldragning, överbelastade uttag eller kortslutningar.

Digital Klämmätare

En digital klämmätare är ett verktyg som normalt endast används av professionella elektriker. Denna digitala klämmätare kombinerar funktionerna hos en multimeter och en ansluten strömsensor. Det är något dyrare än båda, men du kan se dessa skillnader när du undersöker hur de fungerar för dina projektbehov.

Detta instrument skiljer sig från andra typer eftersom dess käftar greppar trådledare. Det gör dem säkrare och enklare att använda i vissa applikationer, som att testa enskilda kretsar inuti öppna strömbrytarpaneler.

Denna digitala klämmätare är ett specialverktyg som få husägare kommer att behöva äga. I praktiken erbjuder den funktioner som liknar multimetrar, men dess sätt att använda är mest meningsfullt för professionella elektriker som ofta arbetar på högspänningskretsar i sin verksamhet.

Wandspänningsmätare

Spänningsmätaren är en specialitetstestare för elektriker. Den kan användas på 2 sätt. Detta verktyg har trådkablar som liknar multimetrar och neontestare. Dessa ledningsledningar låter dig mäta kontinuitet eller spänning genom att röra dem mot nakna ledningar eller metallkontakter.

Det finns elektrostatiska stavar tillgängliga som kan upptäcka statisk elektricitet utan användning av potentiellt skadliga kemikalier som joniserat vatten.

Om du t.ex. placerar öronen runt en NM-kabel får du en digital avläsning av spänningen. Denna mätare finns ofta i professionella verktygslådor, men endast avancerade gör-det-själv-are bör äga en.

Hur Man Använder En Testlampa/elektrisk Testare?

Att kunna använda en testlampa kan hjälpa dig att identifiera när viktiga elektriska komponenter är dåliga. Detta verktyg kan användas på många sätt. Vi kommer att visa dig hur du använder den i dessa situationer.

Positiv Spänningstestning

Det första steget för att kontrollera om din testlampa fungerar som den ska är att den kan klämmas fast på en känd jord. Detta kan vara användbart om det finns några exponerade metalldelar på bilens chassi eller batteripol.

Innan du förklarar dig själv vara frisk, placera sonder på olika platser där ström kan läcka (som säkringspunkter)

Fortsätt sedan processen men var noga med att fästa din testlampa när du har jordat den. Om spänning detekteras mellan två punkter (endera av dem) kan det vara ett problem med något med en positiv laddning.

Testljus På Säkringar

Om din bils batteri är slut kan du använda en testlampa för att avgöra vilken säkring som har ström. Det här är stegen: Ta reda på var ditt fordons säkringsdosa (elektroniskt system) finns.

Det kommer vanligtvis att ha en engelskspråkig etikett som Blinkers eller något liknande som indikerar vilken funktion de tjänar för när öppna kretsar finns i våra kroppssystem.

Med all modern teknik nu inbyggd i hus, med elektricitet som kommer direkt från elledningarna och solpaneler som används för att generera sin egen energi, är det lättare att förstå hur allt fungerar.

Det är också viktigt att veta om det finns en befintlig elektrisk komponent nära din enhet så att du kan bestämma riktningen för att ansluta den och var du ska sondera.

Därefter måste du titta på listan över säkringar på ditt hölje. När du har identifierat vilken säkring som är defekt, placera en sond i båda hålen med en ficklampa. Om den tänds kan vi bekräfta att säkringen inte fungerar.

Kort Till Markkontroll Med Testljus

När du märker att din bil tappar ström är det viktigt att kontrollera andra aspekter av dess verksamhet och se till att problemet inte finns någon annanstans för att vi ska kunna diagnostisera vad som kan vara fel.

En sak som kan påverka elektriska motståndsnivåer är jordningskretsar, så om det inte finns någon gnista när man försöker starta upp eller några ovanliga ljud kommer från under huven, så kan detta mycket väl vara ett problem med jordanslutningar som behöver fixas direkt!

Felaktiga batteriproblem uppstår ofta på grund av att en ledning har tappat kontakten på grund av korrosionsproblem, men innan du vidtar åtgärder mot dessa smutsfyllda poler ska du alltid säkerställa deras säkerhet först genom att ta bort fordonstillbehör som luftkonditioneringssystem, etc., om du behöver rengöra dem.

Nästa steg skulle vara att använda en testlampa och ställa in den så att det inte går någon spänning genom sonden på vardera sidan av jordledningen, detta kommer att tala om för oss om något har kortslutits mellan positiva och negativa sidor, vilket kan indikerar brända säkringar samt gnistrande remmar.

Dålig Jordkretstestning Med Testljus

Det finns flera symtom som kan uppstå när jordkretsen går sönder. Dessa inkluderar ingen ström till tillbehör och dålig start. Vinterfett gör dessa problem mer uppenbara. För att kontrollera om din bil startar hårdare än vanligt kan du använda en testlampa för att avgöra om det finns några sladdar som har lossnat.

Anta att lampan inte tänds när du kontrollerar varje kontakt. I så fall betyder det att något inte är ordentligt jordat, detta kan bero på korrosion eller trasiga ledningar i bilens kaross, så att veta var exakt dessa problem ligger kommer att hjälpa oss att undvika ytterligare skador senare också!

Fäst sonden på chassit och kontrollera om det finns ljus. Om det inte gör det kan du ha ett jordkretsproblem. Det betyder att ledningarna inte är ordentligt jordade.

Detta kan också användas för att dubbelkolla om några nätkablar har blivit korroderade eller skadade. Om de är det, indikerar det att det finns ett problem med jordanslutningen. Ditt fordon kommer att tappa ström när du kör.

Testlampan används på samma sätt som kontroll av säkringar. Om något kortsluts i det elektriska systemet mellan positiva och negativa sidor, eller ännu värre, från chassit mot någon metalldel som leder elektricitet (t.ex. motorram), så kan det orsaka allvarliga skador på andra komponenter som fortfarande används.

Kortslutningstestning Med Testljus

Om det inte flyter någon ström mellan trådändarna mäter ett kortslutningstestljus motståndet. Om den inte gör det, indikerar det att något har berört dess positiva och negativa sidor. Detta kan ha orsakat gnistor från smält eller bränd isolering.

Om det inte finns något ljus, fäst din sond på chassit, och om den tänds, då har du en kortslutning, vilket betyder att något vidrör positiva och negativa sidor tillsammans, vilket förmodligen orsakade några gnistor på grund av smält eller bränd isolering, så vår nästa steg skulle vara att kolla in kablar i motorrummet.

Detta kan också användas för att dubbelkolla om några nätkablar har blivit korroderade eller skadade. Om de är det, indikerar det att det finns ett problem med jordanslutningen. Ditt fordon kommer att tappa ström när du kör.

Testlampan används på samma sätt som kontroll av säkringar. Om något kortsluts i det elektriska systemet mellan positiva och negativa sidor, eller ännu värre, från chassit mot någon metalldel som leder elektricitet (t.ex. motorram), så kan det orsaka allvarliga skador på andra komponenter som fortfarande används.

Att följa dessa enkla riktlinjer när du testar problem med ditt fordons jordkrets bör hjälpa dig att fixa dem direkt och undvika ytterligare komplikationer, så gör vad som krävs för att hålla din bil igång smidigt under vintermånaderna!

Slutsats

Vilka typer av testljus du väljer för ditt fordon beror på många faktorer. Så länge den ger tillräcklig belysning och inte skadar några delar av bilen.

Det finns inga fel svar när du väljer en testlampa. Vi hoppas att den här artikeln har varit användbar för att hjälpa dig att navigera genom alla dessa alternativ så att du kan hitta det som fungerar bäst för dina behov.

Vanliga Frågor

Vad är En Bra Testlampa?

Det finns många typer av testljus, men den bästa är den handhållna typen. Den kan hållas nära trådarna och du kan använda den som ett verktyg. Sunex 5001 LED Testing Light Tool och Lutron TL-822LV-1001 Black Reach-In Area Lighting-testare med uttag är två exempel.

Vad Indikerar Testlampans Röda Och Gröna?

Rött ljus betyder strömlampa och grönt betyder att allt fungerar normalt.

Vad är En Testlampa Med Hög Impedans?

En testlampa med hög impedans är en typ av testlampa som kan mäta spänningar upp till 1500V.