Kan En Helikopter Flyga Till Toppen Av Mount Everest? Guide

Kan En Helikopter Flyga Till Toppen Av Mount Everest?

Vet du kan en helikopter flyga till toppen av Mount Everest? Helikoptrar kan flyga var som helst där de har tillräckligt med utrymme att lyfta, men det betyder inte att de alla kan flyga till toppen av Mount Everest. På 29,8,8 meter över havet kan toppen av Mount Everest vara täckt av snö, is och ojämn terräng. Det finns ingen plats för ett flygplan att landa eller flyga.

Helikoptern skulle också behöva mer än en tank bränsle för att ta sig fram och tillbaka utan att ta slut. Eftersom de kan lyfta enorma laster och flyta på ett ställe är helikoptrar perfekt lämpade för Mount Everest eller andra höghöjdsområden på jorden.

Medan helikoptrar inte kan flyga högre än toppen av Mount Everest – runt 29,0,0 m – kan de anlända till berget och föra resenärer tillbaka ner igen. Ett konsekvent stort antal individer antar testet att försöka kulminera Mount Everest, men tyvärr hamnar många i förvirring som kräver att de skyddas.

Helikoptrar kan användas för att rädda människor och är ett kraftfullt verktyg. Helikoptrar kan landa på Everest Camp 2 på 21,0.0m/6.400m för att transportera och tömma klättrare. Högre än så, och lufttjockleken kan vara för tunn för att helikoptern ska ge tillräckligt med lyft för att en pilot ska kunna rädda en skadad eller övergiven klättrare.

Som en helikopterpilot som har flugit i bergen i just det flygplan som används runt Mount Everest och av världens extraordinära kulmination som anländer 2005, kommer jag att förklara för dig varför helikoptrar inte kan skydda klättrare från toppen Nåväl nu i alla fall!

Många faktorer neutraliserar helikoptrar när de kommer högre upp på berget. En del av dessa är klimatmässiga och några av dem är strömlinjeformade. Nu har det precis funnits en helikopter att anlända till toppen av Mount Everest och det var en Euro-copter (för närvarande Airbus) AS350 B3 som berövades varje redskap som ökar vikten och flögs av en av tillverkarens flygplanstestare.

Det går inte att nå världstoppen på hedersbasis. Det är nödvändigt att uppnå det. Att nå toppen kräver ansträngning. För att nå toppen måste du röra dig genom att gå. Även med alla pengar på planeten är det osannolikt att någon pilot kommer att flyga dig till toppen för en snabb selfie.

Om En Helikopter Flyger För Högt

Luften blir tunnare när helikoptern stiger. Primärrotorn är mindre effektiv med tunnare luft. På grund av den minskade effekten som genereras av rotorn kommer helikoptern att stiga långsammare ju högre den flyger.

Helikoptern kan så småningom landa där luften är för tunn. Helikoptern når sitt maximala arbetshölje (kisthörnet) när kanterna inte längre ger tillräckligt med lyft för att den ska kunna klättra. När en pilot rör sig mot det största arbetshöljet upplever de ofta upprörande hackighet.

Helikoptern skakar eller vibrerar. Helikoptern blir extremt skakig när den överskrider sitt maximala arbetsområde. Det kommer troligen att gå upp och flyttas åt sidan. Den kan också sakta ner på grund av de skarpa kanterna, vilket gör den skör.

Rekordet för resan med högst höjd i en helikopter är 40 249,9 m. Den utspelades 1972 av den franske piloten Jean Boulet när han regisserade en SA 315 Lama, som är en ensam motorhelikopter. Rekordet står sig ända fram till idag.

Förutom att uppnå den mest anmärkningsvärda höjd som registrerats i en helikopter, satte flygningen flera extra rekord. När Boulet började glida fick det kyliga klimatet att släcka motorn. Han kom utan ström och satte den nya standarden för den högsta autorotationen någonsin med full touchdown.

I kölvattnet av att lära sig om rekordet för den mest förhöjda höjden, tänkte en helikopterflygplanstestare vid namn Didier Delsalle hantera en helikopter på Mount Everest, som är den mest anmärkningsvärda bergstoppen på planeten.

Delsalle fullbordade sitt mål i maj 2005 och blev chefshelikopterpilot för att landa ett plan på toppen av Mount Everest. Bergets höjdpunkt är 290,0 m hög. Detta överträffar den högsta arbetshöjden på 230,0 m för planet som Delsalle flög. Flygningen innehöll långa perioder av arrangemang och några torrkörningar.

Helikopter till Everest-högkvarteret värdesätter Nepal från Katmandu, en helikoptertur till Mount Everest-resan Om du antar att du ställer denna förfrågan, hur kan du flyga en helikopter till toppen av Mount Everest?

Du kan flyga en helikopter upp till toppen, så det är svaret. Men, hur gör man detta? Detta borde vara möjligt ännu genom att följa några gränser. Dessa inkluderar:

  • En del av helikoptrarna är planerade att bara vara en restriktion på 100,0 m höga. Du kan se hur högt helikoptrar flyger genom att titta ut genom fönstret så långt du kan innan du börjar skjuta upp dem.
  • Rotorer måste vara tillräckligt kompetenta för att hjälpa helikoptrar att lyfta upp tunga laster. Detta är viktigt eftersom luften ovanför blir tunnare.
  • Mount Everests topp har ett mycket högt lufttryck. Enkla lyft kräver en pneumatisk belastning på 1/3.

Helikoptrar Har Inte Evakuerat Alla Från Mount Everest

Det var mycket svårt att evakuera individer från toppen med helikoptrar. Detta har varit svårt bara för blockeringen av regioner. Trots sådana svårigheter anlände huvudhelikoptern över Everest år 2005, och hjälpte till med att skydda en bred samling bergsklättrare.

I deras försök att ta bort Everest-bundna individer har olika faktorer som temperatur och pneumatisk kraft varit ett problem. Helikoptrars gräns och excorierande ställning beror på motorkapacitet. Helikoptrar utrustade med turbinmotorer kan flyga 250,0 m över marken.

Mest Anmärkningsvärda Helikoptrar Kan Landa På Mount Everest

Camp 2 på 21,0.0m/6.400m är den mest anmärkningsvärda platsen dit en helikopter kan anlända till Mount Everest. Denna region är jämn och har tilldelat landningsområden för helikoptrar. Dessa regioner är för höga för att tillåta en helikopters landning.

Men huvudhelikoptern som anlände till Everest kulmination har inte bara löst hela problemet utan har också misslyckats med att dra nytta av Everests betydelse. Dess start var anmärkningsvärt och en av de högsta någonsin. Helikopterturer uppför Mount Everest var mycket spännande och energiska.

Även om Didier Delsalle, Eurocopter-flygplanstestaren, anlände till Mount Everests högsta punkt, var detta bara ett PR-trick för att visa kraften i deras AS350-helikopter. Om helikoptern hade kunnat klättra lokalt, hade den kunnat lyfta?

För närvarande är den mest anmärkningsvärda landningsplatsen för en helikopter att få en resenär vid Camp 2. Denna landningsplats kommer snart att bestigas till Camp 3 (23.152.4m/7.162m) och South Col (26.91.4m/8.016m) . Helikopterinnovationen går framåt.

Helikoptrar Räddar Klättrare Från Mount Everest

Denna bärgning avslutades genom en klass D Human Cargo bärgningsram. En syntetisk långlina är fäst vid en dubbel snarram på helikopterns bakdel. Linjen fördes sedan ned av piloten för att hålla upp bärgningsteam på berget.

När den skadade klättraren tacklades upp och kopplades in togs han från bergssidan och ner till läger 2, där han flyttades från den långa linjen och in i helikoptern.

Härifrån flögs han ner till det kliniska kontoret på Base Camp. Den här typen av räddning är mycket vanlig i högbergsterräng, där helikoptrar ofta är oförmögna att hitta en plats att landa på.

För att skydda en skadad klättrare på något berg måste helikoptern landa eller använda en metod som hänvisats till tidigare. Oavsett vilken metod du använder måste helikoptern driva.

Var och en av AS350 B3-helikoptrarna som används vid bärgningen eller ankomsterna på stora höjder har effektdiagram som stannar vid 23.0.0m. Allt utöver detta är upp till pilotens förmåga, väderförhållanden per timme och helikopterns vikt. Piloter kanske kan förutsäga om helikoptern kommer att driva eller inte när den väl anländer till platsen.

Innan en resa till hög höjd hänvisar piloten till effektgraferna. De kommer att tala om för piloten om helikoptern har tillräckligt med kraft för att lyfta dem på önskad höjd. Piloten bör anlända till en klättrare som är upp till 23,0,0 m högre om helikoptern och miljöförhållandena matchar grafen.

Slutsats

Kan en helikopter flyga till toppen av Mount Everest? Mount Everest står 29,8,8 meter över havet. Det mest extrema taket för ett vertikalt rotorflygplan är cirka 25,0,0 m över havsnivån på grund av den smalare luften. Det finns inte tillräckligt med luft för att leverera det nödvändiga lyftet för en 12 000 22 680 kg helikopter.

Vanliga Frågor

Kan Du Hoppa Fallskärm Utanför Mount Everest?

Du kommer att dyka i fallskärm före Mount Everest, världens högsta berg. Du kommer att falla fritt förbi en del av världens mest anmärkningsvärda bergstoppar. Det blir också en syrestuds. Fallzonen är bland de bästa på jorden.

Kan Helikoptrar Rädda Klättrare På Everest?

Helikoptrar kan konsekvent landa på Everest Camp 2 på 21 0,0 m/6 400 m för att förflytta sig och rensa klättrare. Allt högre än detta och lufttjockleken kan vara för läcker för att helikoptern ska kunna leverera tillräckligt lyft för att ge en pilot möjlighet att rädda en övergiven eller skadad klättrare.

Kan Min Helikopter Flygas Någonstans?

Hur du drar nytta av din helikopter. Du kan åka vart du vill, så länge du har tillstånd att landa och ett litet rum.