Vad Kostar Det Att Tillverka En Bil? Fullständig Information

Vad Kostar Det Att Tillverka En Bil?

Även om ingen biltillverkare ännu har avslöjat den exakta kostnaden för att bygga en bil , har det funnits ett stort intresse för detta belopp. Du har kommit till den perfekta platsen om du är en av dessa nyfikna personer! Vad kostar det att tillverka en bil?

I det här inlägget kommer vi att ge en uppskattning av de olika komponenterna som påverkar kostnaden för att tillverka en bil. Som ett resultat kommer du äntligen att få några svar på frågan Vad kostar det att tillverka en bil?

Hur Mycket Kostar Det Att Tillverka En Bil?

Genomsnittlig vinst per fordon för en biltillverkare är €13 000. Som ett resultat sträcker sig produktionskostnaderna från till 133 000 dollar. Ford: Fords bruttomarginal är 2 200 € per typisk bil de säljer.

Vad är En Biltillverkares Vinstmarginal?

Bruttovinstmarginalen för biltillverkarna varierar mellan 13 % och 21 %. Lyxbilsmärken tjänar ofta större vinster per fordon, medan billiga märken tjänar mycket mindre per fordon. Det finns dock undantag från denna regel.

Vad Kostar Det Att Tillverka En Bil?

Bilar finns i en mängd olika utföranden och storlekar. Eftersom varje modell har sin egen uppsättning funktioner varierar produktionskostnaden. Biltillverkare vägrar berätta hur mycket pengar som spenderas under produktionsprocessen. Två typer av kostnader skulle avgöra den totala kostnaden: fast och rörlig.

Rörliga Kostnader

Rörliga kostnader är inte fasta kostnader. De bestäms av hur många bilar som tillverkas. Rörliga kostnader inom biltillverkning inkluderar arbetskraft, råvaror, distribution och andra kostnader. Dessa kostnader uppstår direkt i tillverkningen av en bil och fluktuerar med produktionsvolymen.

Ett exempel: Om en biltillverkare vill ha fler bilar måste den anställa fler arbetare. Men om den vill ha lägre produktionsvolymer måste den köpa färre råvaror.

Rörliga kostnader kan förändras på grund av många andra faktorer än företagets produktionsvolym. Tänk på priset på råvaror: 2001 fördubblade en ökning av oljepriset nästan priset på rena råvaror som stål, aluminium, gummi och plast.

Rörliga kostnader är den viktigaste kostnaden som biltillverkare beaktar när de sätter bilpriser. Rörliga kostnader är också viktiga att tänka på när man fattar ekonomiska beslut.

Fasta Priser

Forskning och utveckling är några av de procedurer som ingår i tillverkningen av en bil. Varje ny modell kräver omfattande forskning, utveckling (FoU) och testning. FoU kan ta år att slutföra, och det finns en kostnad förknippad med det.

Att underhålla anläggningen, utveckla och testa prototyper, hitta leverantörer, omskola personal och introducera nya verktyg och teknik bör alla inkluderas i kostnaden för att bygga en bil. Oavsett antal bilar som tillverkas förblir dessa kostnader konstanta.

Vilka är De Huvudsakliga Kostnadsdrivarna Inom Biltillverkning?

De viktigaste kostnaderna för att tillverka bilar är forskning och utveckling (FoU), råmaterial, arbetskraft, reklam och arbetskraft. Över 22% av företagets driftskostnader hänförs till stål, medan 47% av tillverkningen sker med råvaror.

Priserna för material och komponenter bestäms av var de tillverkas, deras marknader och mängden produktion.

Arbetskraft är den näst dyraste komponenten för biltillverkare. Direkt arbete bidrar till 21% av hela kostnaden för att tillverka en bil, enligt Statista. Varje biltillverkare har olika arbetsinsats, vilket resulterar i stora variationer i marginalkostnaderna. Arbetskraft betalas vanligtvis per timme.

Den genomsnittliga tiden det tar att bygga en bil är 17 till 18 timmar. Det här är tiden det tar att sätta ihop bitarna, inte den totala produktionstiden. För mindre bilar är det möjligt att sätta ihop dem på mellan 11 och 12 timmar. Till exempel kan en Rolls Royce ta flera månader att bygga.

Forskning och utveckling (FoU) är en annan betydande kostnadsdrivare inom bilindustrin. FoU står för cirka 6 % av de totala produktionskostnaderna, enligt Statista.

Biltillverkarna måste dessutom räkna in administrativa utgifter, som står för ytterligare 10 % av de totala kostnaderna. Andra utgifter, såsom avskrivningar, logistik och reklam, uppgår till 16 procent av det totala.

Vilka Faktorer Beaktar Biltillverkare När De Sätter Priser?

Bortsett från produktionskostnaden överväger biltillverkare en rad olika faktorer när de beräknar värdet på en bil. De tittar på marknaden och överväger liknande modeller, köppreferenser, trender och andra faktorer.

Det är bara en fråga om grundläggande ekonomi. För att balansera vinster och driftskostnader kommer biltillverkarna att välja ett pris som är både för högt eller för lågt.

Varje år släpper biltillverkarna nya modeller. För att konkurrera med andra modeller skapar de nya modeller.

Ford kan sänka priset på en modell, som B-Max, för att minska efterfrågan. Detta beror på att vissa kunder kan välja B-Max framför andra Ford-bilar.

På grund av sin storlek och speciella egenskaper är dyrare bilar ofta dyrare. När ett fordon åldras kommer kostnaden för en modell att sjunka.

Denna prissänkning är resultatet av lägre produktionskostnader i kombination med lägre verktygs- och ingenjörskostnader. För att göra produkten mer önskvärd och förbättra försäljningsvolymen sänks sedan priset.

En minskning av tillverkningskostnaden kan uppnås genom att öka produktionstakten per period. Detta kan innebära att man köper in bulkråvaror och komponenter till en lägre kostnad, använder automatiserade maskiner och utnyttjar personalen bättre. Resultatet kan bli lägre bilkostnader per enhet på grund av minskade produktionskostnader.

Vad är Kostnaden För En Motor För En Biltillverkare?

Priset på en motor kommer att förändras, precis som priset på en bil , men det kommer inte att inkludera andra kostnader som marknadsföring. Det är lätt att beräkna kostnaden och det är inte svårt att avgöra.

Först och främst, om du funderar på att starta ett eget motorföretag, låt mig avslöja kostnaden för bara den grundläggande utrustningen: 400 700 miljoner dollar! Återigen, detta är en bollplank som kommer att fluktuera, men det är fortfarande en betydande summa.

Men förutom utrustningen kommer varje motor att kosta mellan och med en avgift för att bygga motorn och -600 för delar.

Bilproduktionskostnadsfördelning

Kostnaden för en bils råkomponenter står för 47%. Den typiska sammansättningen av en bil är 47 % stål, 8 % järn, 8 % plast, 7 % aluminium och 3 % glas. Resten av de 27% är gjorda av andra material. Cirka 22 % av en biltillverkares driftskostnader består av stål.

Hur Mycket Kostar Det Att Bygga En Bilfabrik?

Produktionskostnaderna kan variera mellan 133 000 och 133 000 dollar. Ford: Bruttomarginalen för Ford är 2 200 € per bil. Detta innebär att produktionskostnaderna kan bli runt

Slutsats

Det är svårt att veta exakt hur mycket kostar det att tillverka en bil? Eftersom biltillverkare inte delar den informationen. Men om du analyserar de material och komponenter som behövs för att tillverka bilen, dess egenskaper och de inblandade arbetstimmar kan du få en uppskattning av produktionskostnaderna. Dessa kostnader kommer att variera beroende på vilken typ av fordon som byggs.

Vanliga Frågor

Hur Mycket Kostar Råvaror Till En Bil?

AlixPartners i New York rapporterade att nordamerikanskt tillverkade fordon kostade i genomsnitt €18 per enhet i råmaterialkostnader i augusti. Detta är en ökning från föregående år. Stål, aluminium, plastharts och koppar utgör majoriteten av ett fordons råmaterialkostnader.

Vad Får En Bilhandlare För Betalt Per Bil?

I genomsnitt 25 % bruttovinst kan tjänas av en säljare som säljer mellan en och sju bilar per månad. En säljare som säljer åtta till tio bilar varje månad tjänar 30 % i provision på varje sålt fordon. Den intjänade provisionen varierar från 11 till 14 bilar per månad. Bilförsäljarens ersättning är 40 % per bil vid försäljning av 15 eller fler bilar.

Går Det Att Bygga Sin Egen Bil?

Om du letar efter en ny bil men inte vill ha något helt unikt, kanske du kan anpassa den på tillverkarens webbplats.
Många stora biltillverkare erbjuder ett gratis shoppingverktyg som låter dig anpassa funktionerna, färgerna och tillbehören på ditt fordon.

Är Tesla Lönsam På Varje Bil Den Säljer?

Nyheten om att Tesla kommer att gå med vinst för hela året skapade rubriker. Det är faktiskt den första helt nya fordonstillverkningen som har överlevt sedan andra världskriget.
Det etablerar också Tesla som en legitim, väletablerad biltillverkare. Tesla, å andra sidan, har förlorat pengar på varje bil som den någonsin har producerat.