Vilka Typer Av Motorer Använder Passagerarplan? Komplett Guide

Vilka Motorer Används Av Passagerarplan?

Passagerarplan kallas också ett flygplan eller ett plan. Mänsklighetens största uppfinning är flygplanet. Här kommer vi att diskutera vilka typer av motorer använder passagerarplan? För att inte tala om pendling och bekvämlighet, människor har rasat krig över himlar som definierar hur avancerad tekniken har nått för att producera oss med arrogansen att flyga många fot från botten. Sedan flygets födelse har tanken på ett fartyg som är lätt nog att flyga ändrats dramatiskt.

Flygplan nuförtiden kommer att möta naturens starkaste stormar. Passagerarplan är beroende av sina motorer. Så vi borde alla veta om vilka typer av motorer som används i passagerarplan och vilka funktioner de utför?

Vilka Typer Av Motorer Använder Passagerarplan?

Alla kommersiella flygplan som byggts under de senaste 40 åren, förutom de med färre än 12 passagerare, drivs av antingen turbofläkt-, turboprop- eller gasturbinmotorer.

Vi är inte experter på de mekaniska framstegen inom flyget. Försök dock vårt bästa för att belysa flygmotortyper.

Motorer I Ett Passagerarplan

Det finns kända typer av motorer som används i ett passagerarplan som vi diskuterar nedan.

Turbopropmotor

Turbopropmotorer kan vara en typ av jetmotor som är optimerad för att driva propellrar. Åklagaren är redo. Kvalitativt ekonomiskt vid lägre flyghastigheter (mindre Mach noll,6), använder mindre bränsle per säte-mile, och kräver betydligt mindre landningsbana för start eller landning än en turbojet/turbojetmotordriven båt av samma storlek.

Dessa flygplan kan användas över korta avstånd så pris- och prestandakanten på turboproppar kompenseras av den lägre hastigheten. Detta gör dem till den föredragna motorn för pendlingsflygplan.

Principerna för en turbopropmotor är desamma som de som används av en turbojet. Den använder samma principer för att generera energi. Detta innebär att den inkluderar en mekanisk anordning, en influensaxel och en roterande motor bland motorns gasgenerator. Turbopropen skiljer sig från turbojeten genom att ytterligare turbiner, en influensaxel samt en rabattlåda ingår i utseendet för att driva en mekanisk anordning.

Du skulle kunna driva höljet med konstanta turbiner eller axlar, som automatiskt kopplar den mekaniska enheten till motorn. Eller så kan de roterande motorerna separeras med en koaxalaxel som kan isoleras och användas för att driva höljet.

Den senare stilen anges som en fri kraftturbin eller dessutom en fri turbinmotor. I båda fallen tar turbinerna ut det mesta av energin ur avgasströmmen och använder en del av den för att driva motorns mekaniska anordningar och resten för att driva dem. Känner du till katalysatorer? Om du inte vet något om det så får du allt om Catalytic Scrap från oss.

Turbojetmotor

En turbojet är en jetmotor som producerar hela sin dragkraft genom att mata ut en högenergigasström från motorns avgasmunstycke. Till skillnad från en turbofläktmotor eller bypassmotor passerar 100 % luft som kommer in i en turbojets intag genom motorkärnan.

Uppfattningen om turbojetmotorn är okomplicerad. Det innebär att luft tas in från motorns bakre del så att den komprimeras i den mekaniska enheten. Bränsle bör dock vara mer till förbränningskammaren och förbrännas för att höja vätskeblandningens temperatur till ungefär tusen grader.

Den heta luften som skapas skjuts sedan genom en roterande motor som roterar den mekaniska enheten. Atmosfärstrycket bör vara dubbelt så högt som vid utloppet av den roterande motorn. Det beror dock på styrkan hos den associerade motorn. Det överdrivna trycket förflyttas sedan till munstycket som sedan genererar gasströmmar, vilket område är skyldigt att göra en dragkraft.

Ramjetmotor

Dessa är de lättaste formerna av motorer inom hantverk och finns tillgängliga utan rörliga element. Flygplanets hastighet är skyldig till att tvinga in luft i motorn. Ramjetmotorn fungerar på samma sätt som en turbojet förutom att de roterande elementen inte verkar ha någon talang.

Det faktum att kompressionsstorleksförhållandena beror på passagerarplanets hastighet begränsar användningen av ramjetmotorer.

Jetmotorn genererar inte statisk dragkraft som andra motorer. Istället producerar den väldigt lite dragkraft under ljudhastigheten. Det betyder att en assistent i ett amningskärl är på rök och behöver hjälp när det startar.

En ramjetmotor är en typ av luftandningsmotor som inte inkluderar en roterande kompressor. Istället använder motorn motorns procession för att komprimera luften. En ramjetmotor kan inte prestera vid 0-meters hastighet och kan därför inte vänjas vid att driva en farkost genom flygningens alla faser. En ramjetmotorutrustad farkost behöver en annan typ av framdrivning för att accelerera den till den hastighet med vilken jetmotorn är kapabel att tillverka dragkraft.

Även om en ramjetmotor teoretiskt sett kan startas i hastigheter på 100 knop, kommer den inte att ge någon dragkraft förrän hastigheten når fysiker noll. Även vid denna hastighet förblir styrkan extremt låg. Toppstyrka kommer inte att uppnås förrän motorn når överljudshastigheter inom fysiker 3. Lär dig steg för att ta bort SAP genom att klicka på länken och du kommer att veta allt om det.

Turbofläktmotor

Turbofanjetmotorn är utrustad med en enorm fläkt framtill för att förbruka luft. Turbofanmotor jetmotorer har en stor fläkt framtill som ger extra dragkraft och tystnad.

Turbojetens kärna är mycket lik spolstilen. Kärnan består av tidstypiska kompressorer, hög och låg luftmassa och en förbränningsdel. Det inkluderar också hög och låg luftmassa, flerstegsturbinenheter och period flerstegsturbinenheter.

Turbinen som driver låghastighetsspolen (N1) i en jetmotor är starkare och innehåller vanligtvis ytterligare steg än den för en turbojet av jämförbar storlek. Turbinerna kan också driva fläkten, så detta är möjligt.

I en konventionell turbofläktmotor vippar fläkten och därför den mekaniska depressionsanordningen med samma hastighet, medan de inte gör det i en mycket dubbelväxlad turbojet. Fläkten innehöll en kanal runt motorkärnan.

Lågbypassmotorer har vanligtvis en periodfläkt som genererar en enstaka volym, dock en relativt höghastighetsluftström, medan högbypassmotorer ibland har en enstegsfläkt som genererar en hög volym, dock en jämförelsevis låghastighetsluftström . Fläktflödet av luft anges eftersom den kalla luftströmmen accelereras av fläkten och passerar genom motorn som är kvar utanför motorns kärna.

Den kalla luftströmmen rör sig långsammare än den senaste gasströmmen som passerar genom motorkärnan. Motorkärnan kyls av den kalla strömmen, som sedan blandas med avgasströmmen för att minska varje temperatur och hastigheten på jetkärnans avgasflöde.

Denna hastighetsreduktion tjänar till att minska bullret som genereras av motorn och för att utöka motorstyrkan genom att anpassa hastigheten på avgasflödet till farkostens planeringshastighet.

Turboaxelmotor

Turboaxelmotorer har en design som tillåter whirlybirds att rotera med en hastighet flera gånger snabbare än gasgeneratorns hastighet. Detta gör att whirlybirdens hastighet förblir konstant, även när gasgeneratorns hastighet minskar. Det modulerar samtidigt förmågan som en whirlybird producerar.

Helikoptrar är vanligtvis utrustade med turboaxelmotorer. Den enda skillnaden mellan turbojets och turboaxlar är att de senare använder mycket av sin kraft för att svänga turbiner snarare än att tillverka dragkraft. Turboaxelmotorn är jämförbar med en turbojet.

Det är dock ett överdimensionerat skaft som förbinder framsidan med baksidan. Eftersom de flesta av turboaxelmotorerna är kvadratiska som används på helikoptrar, ansluter axeln till ytans transmission.

Turboaxelmotorer är lite mindre än kolvmotorer och har en bättre vikt-kvantitativ relation jämfört med kolvmotorer.

Scramjet-motorer

En scramjet är också en luft-andningsmotor som inte omfattar en roterande kompressor; snarare använder den motorns framsteg och vågeffekt för att komprimera den inkommande luften. Den härrör från överljudsförbränningsmotorn RAMjet. Den här frasen förklarar skillnaden mellan en scramjet- och ramjetmotorer.

Denna distinktion innebär att scramjets inte bromsar insugningsflödet av luften till subsoniska hastigheter för att antända bränsle-luftblandningen vid höga hastigheter. Överljudsförbränning gör att motorn kan arbeta med hastigheter som överstiger Mach 6-gränsen för Ramjet-motorn.

Har Flygplan Katalysatorer?

Nej. De har inga. Allmänflygets kolvplan bygger på teknik från 1930-talet. En platt-fyra gammal Volkswagen-motor liknar en Continental eller Lycoming. Magnetändning, avtagbara koppar KISS-principen inom flyget används. Allt handlar om enkelhet och dumhet. Under flygning är det sista du vill ha en mängd sensor- eller utsläppsproblem. Det kan inte gå fel om det inte finns där.

Slutsats

Vanliga Frågor

Hur Många Motorer Kräver Ett Plan?

Det minsta antalet motorer som krävs för att säkert driva ett jetflygplan är 2.

Varför Behöver Passagerarplan Motorer?

Jetmotorer driver planet framåt med en fantastisk dragkraft som får det att flyga snabbt. Principen bakom alla jetmotorer, även kallade gasturbiner, är densamma. Motorn suger in luft framtill med en kompis. Lufttrycket höjs av en mekanisk anordning.

Hur Länge Kommer Ett Passagerarplan Att Hålla Sig I Luften Utan Att Ha Motorer?

Om en motor havererar på sin marschhöjd kan ett passagerarplan glida upp till sex mil.