Vad Ska Du Göra Om Din Bils Batterilampa Lyser?

Vad Ska Du Göra När Bilbatteriet Lyser?

Även om vissa varningslampor på din bils instrumentbräda inte indikerar ett problem direkt, är batterivarningslampan något du inte bör ignorera. Vad ska du göra om din bils batterilampa tänds? Det är ett tecken på att ditt batteri inte laddas och det kommer snart att ta slut.

När du kör är det pålitligt viktigt att vara uppmärksam på de signaler din bil sänder dig. Ett stort antal av dessa ska synas som lysande små bilder på instrumentbrädan. Men vad skulle du råda dig att göra om batterivarningslampan tänds?

De flesta moderna fordon använder ett 12-volts batteri. Dessa batterier används för att ladda elfordon.

Batterivarningslampan kommer att tändas om spänningen som genereras av den elektriska laddningsramen är för låg för att indikera att fordonet inte kan laddas ordentligt. Utan ett laddningsbatteri kommer fordonet inte att vara igång länge.

Det är grundläggande att förstå meddelandet om din bils batteriljus och hur du åtgärdar problemet. Dessa avsnitt kommer att förklara hur din bils batterilampa lyser och hur du kan fixa det.

De Främsta Anledningarna Till Att Batterilampan Tänds

Batteriet kommer att märka en tillfällig avmattning när fordonet startar. Efter några sekunder kommer den att återgå till normal drift. Detta är ett ramtest som visar att batteriljuset på scramblen, tillsammans med alla observerade delar av laddningsramen, verkligen fungerar för att bildas.

Säkerhet är viktigt oavsett när du arbetar med elektriska ramverk, så titta verkligen i din ägares manual för allmänna tips. För att skydda ögonen från stötar är det smart att använda handskar eller skyddsglasögon.

Innan du rengör batteriet eller inspekterar det noggrant, koppla bort det. Om batteriet har problem med att ladda, leta efter andra tecken, som svaga strålkastare eller en långsam klocka, eller ett radio- eller tvångsluftsystem som inte fungerar.

Dåligt Batteri

Typiska 12-voltsbatterier har en förväntad livslängd på 3 till lång sikt. Vissa producenter förespråkar en längre förväntad livslängd. Batterierna borde dock inte vara tänkta att hålla igång så länge.

Dessa vanliga batterier har vardera en blydioxidplatta och blyplatta sänkta i ett svavelhaltigt korrosivt elektrolytarrangemang i var och en av de sex cellerna. Med åldern kan cellerna eller plattorna gå sönder och elektrolytanordningen kan spillas. Förutsatt att detta händer bör batteriet bytas ut.

Dålig Generator

Det är enkelt att titta på generatorns kapacitet med en multimeter. Spänningen bör ligga mellan 13,6 och 14,6 volt. Om spänningen är under 12 volt släcks batterilampan. Du kommer förmodligen att behöva byta generatorn. Om spänningsregulatorn inte fungerar som den ska kan det också vara boven.

Dålig Generatorrem

Generatorremmen sammankopplar motorn, generatorn och krusidullen. Det är väsentligt. Bältet kan slitas ut med tiden och så småningom gå sönder helt. De kan likaså vara sneda, överdrivet nära eller överdrivet fria. Ett dåligt generatorbälte kan göra att en batterivarningslampa blinkar, och det kan också orsaka skrik när fordonet är i rörelse.

Korroderade Batteriterminaler

Det är viktigt att inte täcka de positiva och negativa terminalerna med ämnen som är ineffektiva ledare. Eroderade elektriska delar är hjälplösa sändare. Detta kan leda till hemska associationer inom en solid ram.

Lös Batterisladd

För att säkerställa en bra anslutning med kabeln bör batterikablarna placeras tätt runt polerna. Försök att inte ha möjlighet att vrida länkänden för hand runt batteripolen. Du kan fixa länkänden med en skiftnyckel, tång eller en skruvmejsel om det inte finns någon anständig anslutning. Överfixerande batteribultar kan göra att de går sönder, så försök inte fixa det för mycket.

Dålig Batterikabel

Batterilänkarna överför ström från batteriet till ditt fordon. Dessa länkar är svaga eftersom fordonet inte kan få ström.

Dålig Markrem

En jordsladd, eller jordledning, avslutar kretsarna för olika delar runt fordonet så att ström kan strömma som den borde. Om man antar att markvippen skadas eller dras tillbaka kommer batteriet med största sannolikhet inte att laddas.

Felaktig Ledning

Det finns många kablar kopplade till den elektriska laddningsramen, så om någon av dessa är trasig eller urkopplad kan batterivarningslampan tändas. Vanligtvis bryts ledningar av kontakterna och istället för att flytta upp ledningstyget. Ledningarna och kontakterna kan vara solida och ömtåliga med åldern.

För Många Tillbehör Används

Ibland kan detta hända när ett sekundärt säljande ljudramverk använder en högtalare som förbrukar mer ström än generatorn kan hantera. Detta är vad som händer när du lägger till en enorm, hungrig subwoofer.

Vad Ska Man Göra När Batterilampan Tänds?

När din batterilampa tänds bör du stänga av alla elektriska enheter i bilen, inte bara strålkastarna. Vi lämnar vilken laddning som helst i batteriet. Detta inkluderar kylning, uppvärmning, ljudsystem, innerbelysning, uppvärmda säten/speglar, telefonladdare och Bluetooth-utsmyckningar.

Överhettning och förlust av kraftkontroll är tecken att se upp för. Om båda tillfällena inträffar, stäng av ditt fordon omedelbart. För att avgöra varför batterilampan lyser finns det flera steg du kan vidta.

Undersök Batteriet

Titta på ditt fordons batteri för indikationer på erosion på eller skada på polerna. Minska eventuell förbrukning och se till att klämmorna sitter kvar på terminalerna.

Se Serpentinbältet

Om du inte gillar överhettning och förlust av kraftstyrning, orsakas det förmodligen av serpentinbältet. Håll utkik efter några betydande brott i bältet eller fullständig förlust.

Titta På Dina Kretsar

Även om brytare inte direkt påverkar batteriladdningen, är det värt att kontrollera om några ledningar har blåst och byt ut dem.

Testa Batteriet

När du har hanterat dessa metoder, testa ditt batteri genom att vända på motorn. Om lampan inte släcks är det troligt att du har åtgärdat problemet. Generatorproblemet är troligtvis närvarande om lampan förblir tänd.

Slutsats

Det är allt vi vet om . Vad ska du göra om ditt bilbatteri lyser ? Om ditt fordons batterimarkeringslampa tänds kan det indikera att fordonet bara körs på den elektriska energin som finns lagrad i batteriet. Det är dags att kontrollera ditt fordon om batterilampan tänds.

För detta kan du ta ditt fordon till utställningslokalen eller en bilhjälpbutik. Ännu bättre, du kan kräva att en bärbar reparatör kommer till dig. Vi föreslår att du kontaktar en bärbar reparatör eftersom det inte är skyddat eller rimligt att köra ditt fordon till ett utställningslokal eller bilmekanikerbutik med batterilampan på.

En bärbar reparatör kan komma dit du är och granska ditt fordons elektriska ram för att kontrollera att du har en hemsk generator, laddningsproblem eller så vidare. En specialist kommer att meddela dig om du behöver ett nytt batteri eller om du måste byta ut andra elektriska komponenter.

Vanliga Frågor

Är Det Skyddat Att Köra Mitt Fordon Med Batterilampan Tänd?

Det är riskabelt och inte bra för dig att köra ditt fordon när batterilampan på instrumentbrädan lyser. Batterilampan på din instrumentbräda är en säkerhetsindikator som indikerar om det finns några problem med batteriet eller andra anslutna delar.

Hur Länge Skulle Du Kunna Köra Med Batterilampan Tänd?

Om du antar att du frågar hur länge du skulle kunna köra med batterilampan på, är här en lämplig reaktion för dig. Du kan komma på hur du kör ditt fordon med batterilampan på i normala 15 minuter eller något liknande. Således kommer fordonet förmodligen att sakta ner efter att ha kört en tid. Det är smartare att lämna ditt fordon och titta på för att spåra vad som kan vara off-base eller ta fordonet till en experttekniker för att titta på problemet och åtgärda problemet eventuella brister som upptäcks vara ansvarig för att batterilampan tänds.

Hur Skulle Du Kunna Meddela Mig Om Det är Batteriet Eller Generatorn?

Det är enkelt att skilja mellan problemen med ett fordons batteri och de som är relaterade till generatorn. Om din motor vänder och avtar snabbt, är problemet med generatorn, förmodligen på grund av dess misslyckande med att hålla batteriet laddat.